Hvordan organisasjoner fungerer

av (forfatter) og Jan Thorsvik (forfatter).

Fagbokforlaget 2019 Heftet

Den mest brukte læreboken i organisasjonsteori i Skandinavia!

Boken bygger på en helhetlig modell av organisasjoner, som introduseres i kapittel 1. Slik kan leseren allerede i første kapittel se hvordan alle temaene i boken står i forhold til hverandre. Tilbakemeldingene fra brukerne av boken, forteller at den helhetlige modellen fungerer godt, og gjør det lettere å relatere teori til egne erfaringer.

Siden publiseringen av 4. utgave i 2013 har organisasjonsfeltet vært preget av de store endringer som følger med utviklingen i digitalisering, informasjonsteknologi og sosiale medier. Disse teknologiske endringene påvirker både organisasjoners strategier og forretningsmodeller, deres strukturer og kulturer, samtidig som grunnleggende maktforhold forskyves. Denne utgaven av Hvordan organisasjoner fungerer oppsummerer og integrerer den mest sentrale forskningen på hvordan teknologien påvirker organisasjoner og organisatoriske prosesser.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2019

Her er boka som har opptatt meg hele høsten. I og med jeg tar fag på NTNU videre må det til noe lesing av faglitteratur - og den blir selvsagt lest på en annen måte en "vanlige" bøker. Her er man på forelesninge, og skriver oppgaver basert på boken, så man fordyper mer.

Uansett en interessant bok, den er faglitteratur og ikke populærlitteratur, slik som feks boken jeg leste om kreft. Er utsikker på hvor mye detaljer jeg hadde fått med meg uten kurs og oppgave. Ganske tung, men veldig bra!

• "LMR - ledelse av menneskelige ressurser" av Odd Nordhaug
  • "Alt om presentasjonsteknikk" av Antony Jay
  • "Se gorillaen! - etikk i arbeid" av Øyvind Kvalnes
  • "Organisasjonsendringer og endringsledelse" av Dag Ingvar Jacobsen
  • "Psykologi i organisasjon og ledelse" av Geir Kaufmann
  • "Arbeiderkollektivet - en studie i de underordnedes sosiologi" av Sverre Lysgaard
  • "Nytt perspektiv på organisasjon og ledelse - struktur, HR, politikk og symboler" av Lee G. Bolman
  • "Good to great - hvorfor noen virksomheter blir fremragende og andre ikke" av Jim Collins
  • "Forvaltning og politikk" av Tom Christensen
  • "Rød resept - essays om perfeksjon, prestasjon og helse" av Per Fugelli
  • "Tenk positivt - oppnå mer selvtillit" av Bjørn Ringom
  • "Annerledestenkerne - kreativitet i vitenskapens historie" av Per Arne Bjørkum