Arbeiderkollektivet

en studie i de underordnedes sosiologi

Universitetsforlaget 2001 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp bøker hos haugenbok.no Kjøp boka hos ark.no

Utrygghet, mangel på medbestemmelse og press i arbeidssituasjonen kan delvis forklare at industriarbeiderne solidariserer seg mot bedriften. I denne boka prøves teorien om arbeiderkollektivet for å gi et vitenskapelig holdbart grunnlag for debatten om demokrati på arbeidsplassen.

Arbeiderkollektivet er et faglitterært mesterverk av vedvarende interesse for samfunnsvitere, nye generasjoner av studenter og en opplyst offentlighet.
Her analyseres systembetingede konflikter i bedrifter, med fokus på hvordan underordnede arbeidstakere danner et forskansningssystem mot ledelsen og markedets krav. Lysgaards analyse av teknisk-økonomisk umettelighet og ensidighet har ikke blitt mindre relevant på de over 40 årene som har gått siden boken først kom ut.
Arbeiderkollektivet er et mønstergyldig arbeid, styrt av viktige spørsmål, basert på kvalitative data og preget av virkelighetsnærhet og erfaringsbasert teori. Boken er skrevet på en måte som gjør den tilgjengelig for den interesserte allmennhet.

Sverre Lysgaard (1923-1994) var en av Skandinavias fremste sosiologer, først utdannet som maskiningeniør, og i en mannsalder professor i sosiologi ved Universitetet i Oslo.

Ragnvald Kalleberg, sosiolog ved Universitetet i Oslo, har skrevet en omfattende introduksjon hvor han gjør rede for Lysgaards faglige livsløp og den betydning boken har hatt. Han drøfter studien som en sosiologisk klassiker i en bred faglig sammenheng og legger vekt på hvor aktuell den fremdeles er for vår forståelse av de dilemmaer en møter i organiseringen av arbeidslivet i det moderne samfunn.

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 2001

Sosiologibøker og noe (samfunnsvitenskapelig)metode. Er markert litt i noen av bøkene, men de er i god stand. Selges rundt halv pris eller lavere.

• "Forskningsmetode i sosiologi og statsvitenskap" av Ottar Hellevik
  • "Filosofihistorie 2 - innføring i europeisk filosofihistorie med særlig vekt på vitenskapshistorie og politisk filosofi" av Gunnar Skirbekk
  • "Filosofihistorie 1 - innføring i europeisk filosofihistorie med særlig vekt på vitenskapshistorie og politisk filosofi" av Gunnar Skirbekk
  • "Det norske samfunn" av Ivar Frønes
  • "Makt og byråkrati - essays om politikk og klasse, samfunnsforskning og verdier" av Max Weber
  • "Sosiologiens nøkkelbegreper - og deres opprinnelse" av Dag Østerberg
  • "Arne Næss - et liv" av Truls Gjefsen
  • "Hvordan organisasjoner fungerer" av Dag Ingvar Jacobsen
  • "En del elementære logiske emner" av Arne Næss
  • "Hvorfor menn ikke kan lytte og kvinner ikke kan lese kart - hvordan vi er forskjellige og hva vi kan gjøre med det" av Barbara Pease
  • "Selvmordet - en sosiologisk undersøkelse" av Émile Durkheim
  • "Vårt rollespill til daglig - et studie i hverdagslivets dramatikk" av Erving Goffman