Om jeg hadde visst...

historien om et selvmord

av (forfatter) og Gudrun Dieserud (forfatter).

Abstrakt 2019 Innbundet

Knut Erik Holm var midt i femtiårene, familiefar og utenrikssjef i NRK da en livskrise utviklet seg, og helsehjelpen sviktet. Boken er en personlig beretning, flettet sammen med faglige refleksjoner, om et selvmord som ikke burde ha skjedd.

Selvmord angår således svært mange. Mellom 550 og 600 personer tar sitt liv i Norge hvert år. I 2017 (nyeste statistikk) døde mer enn fem ganger så mange i selvmord enn i trafikkulykker. For hver som dør i selvmord regner man med at minst 10 nærstående personer blir tungt berørt. I tillegg anslår man at det skjer 10 selvmordsforsøk for hvert gjennomførte selvmord. Det betyr at mer enn 100 000 personer har vært sterkt berørt av selvmord i Norge bare det siste tiåret. Til dette kommer også et stort antall helsepersonell som på forskjellig vis arbeider med selvmordsnære personer.

Bjørg Aftret er journalist og har jobbet i Dagbladet i 29 år, av disse 11 år i Magasinet. Hun har også vært journalist i Ny Tid og NTB.

Gudrun Dieserud er psykologspesialist og forsker. Hun har siden tidlig på 1980-tallet jobbet med selvmordsforsøkere og etterlatte ved selvmord i Bærum kommune. Fra tidlig 90-tall har hun vært selvmordsforsker på Folkehelseinstituttet, samtidig med veilederfunksjon i Bærum. Etter fylte 70 er Dieserud tilbake i Bærum som leder av Selvmordsforebyggende team.

Forlag Abstrakt

Utgivelsesår 2019

Genre Personlige beretninger

Omtalt person Knut Erik Holm

• "Alle mot én - en historie om mobbing, mot og styrke" av Ann Kristin Liland
  • "Jeg vil ikke dø alene" av Gil Courtemanche
  • "Som avtalt med legen - når hjelpeapparatet svikter" av Anne Sigvart
  • "Når livet setter seg i kroppen - oppmerksomt nærvær, muligheter, valg" av Eldri Steen
  • "Ung sorg - 14 unge om døden og livet videre" av Birgitte Gjestvang
  • "Hvorfor være lykkelig når du kan være normal?" av Jeanette Winterson
  • "Hverdagspsyk - hvorfor har jeg det sånn?" av Rebekka Th. Egeland
  • "I morgen forsvinner jeg litt til - roman" av Laila Sognnæs Østhagen
  • "Stjålet fokus - grunnen til at du ikke klarer å følge med, og triksene du trenger for å klare å konsentrere deg igjen" av Johann Hari
  • "Uperfekt - våg å vise hvem du er" av Brené Brown
  • "Etter Karlsvogna - brev fra 1000 stjernekikkere" av Jon Magnus