Hverdagspsyk

hvorfor har jeg det sånn?

hjelp til å stå i motgang

av (forfatter) og Carina Poulsen (forfatter).

Cappelen Damm 2016 Innbundet

I #Hverdagspsyk får vi psykologisk innsikt og kunnskap som kan hjelpe oss å håndtere motgang og ha det bedre. For det er egentlig det vi ønsker oss - et liv som vi kan fungere i, hvor vi opplever færre negative tanker, mindre stress, mer glede og økt selvfølelse.

Forfatterne Rebekka Egeland og Carina Carl (tidl. Poulsen) - som er psykologer men først og fremst mennesker som alle andre - viser på en tilgjengelig og ekte måte hvordan våre personlige egenskaper spiller seg ut i relasjoner med andre. Boken er et praktisk verktøy til alle som ønsker å håndtere utfordringene man står ovenfor på en konstruktiv og god måte. En guide til å få det bedre, både med oss selv og omgivelsene.

Lesertips: For at du skal kunne få best utbytte av boken, anbefaler vi deg å ta for deg ett og ett kapittel, men du trenger ikke å lese i kronologisk rekkefølge.

Rebekka Egeland er utdannet klinisk psykolog (cand.psychol.) og jobber som daglig leder og sjefpsykolog i Falck Healthcare Norge, hvor det arbeides med å fremme god psykisk og fysisk helse. Hun er opptatt av å normalisere psykiske lidelser og fjerne tabuer. Hun har skrevet flere bøker, inkludert bestselgeren Mindfulness i hverdagen (2009) som har solgt over 40 000 eksemplarer.

Carina Carl (tidl. Poulsen) er utdannet klinisk psykolog (cand.psychol.) og har et selvstendig foretak hvor hun samarbeider tett med Falck Healthcare Norge. Gjennom sitt foretak Carina Carl as tilbyr hun individuell terapi, samt kurs og foredrag for privatpersoner og mot næringslivet. I tillegg underviser hun gruppetimer i kondisjonstrening og yoga.

Med forord av Peder Kjøs, psykolog og kjent fra bla. NRK-serien Jeg mot meg

For å lytte til mindfulness-lydfiler, gå til soundcloud.com/hverdagspsyk. Her finner du meditasjoner hvor du blir guidet i å trene bevisst tilstedeværelse. Lydfilene vil også støtte deg i å trene grunnholdningene i mindfulness, som åpenhet, nysgjerrighet, aksept, medfølelse og vennlighet.

ISBN13 9788202512590

EAN 9788202512590

Enkel, god og konkret info om psykisk helse.

Forutsetningen for å knytte nære bånd til andre, er at du tør å være sårbar, ekte og ærlig om hvem du er og hvordan du har det.

Vi vil alltid ha noen form for stress i våre liv. Det er ikke til å unngå. Samtidig kan vi velge hvordan vi forholder oss til det stresset vi opplever i hverdagen. Det er dette stressmestring handler om. Nøkkelen er å styrke vår oppmerksomhet mot det som skjer med oss når vi legger merke til at vi har oppfattet noe som potensielt stressende. Vi øver på å hvile i oss selv med full aksept av det som skjer, framfor å motarbeide det ved å bagatellisere, ignoerere og benekte det. Dette tillater kropp og sinn å komme i balanse gjennom sin evne til selvregulering, noe som gjenoppretter balanse.

Dersom vi ikke er bevisste våre verdier, kan vi ende opp med å ta feil valg, og vi kan lettere bli villedet av velmente råd fra andre.

Tanker er ikke fakta, de er bare tanker, og de speiler ikke virkeligheten. Du er derfor ikke dine tanker, men den "bak" tankene - den som vet at du tenker.

Ved å etterstrebe perfeksjonisme, risikerer du å ikke få dekket et av dine aller mest grunnleggende behov, nemlig nære og fortrolige møter med andre mennesker. Perfeksjonisme skaper avstand.

• "Kattenes hemmelige språk" av Susanne Schötz
  • "Steikje te styr - 14 forteljingar om Sunnmøre" av Fredrik Steen
  • "Skal landet gro att? - korleis berge norsk jordbruk" av Siri Helle
  • "Opprinnelsen til (nesten) alt" av Graham Lawton
  • "Musikk og hjernen - om musikkens magiske kraft og fantastiske virkning på hjernen" av Are Brean
  • "Selvfølelsens psykologi - bedre selvfølelse ved å bruke hodet litt annerledes" av Sondre Risholm Liverød
  • "En veldig kort historie om nesten alt" av Bill Bryson
  • "Minneboken - norsk nostalgi" av Mona Stenseth Larsen
  • "Når kroppen sier nei - prisen vi betaler for skjult stress" av Gabor Maté
  • "101 tv-serier - fra The Simpsons til The Sopranos, fra Riget til Game of Thrones" av Aslak Nore
  • "Livet uten plast - hverdagstips og oppskrifter til hus, hjem og hage" av Anneliese Bunk
  • "Alle mot én - en historie om mobbing, mot og styrke" av Ann Kristin Liland