Noen roper navnet mitt

Aschehoug 2012 Innbundet

Romanen følger Monika gjennom en sommer der hun tar valg som vil prege resten av livet hennes.

Veien videre ligger klar og rett foran Monika. Først skal hun ha lang sommerferie, deretter skal hun fortsette på skolen. Så kommer tvilen. Hva er det hun virkelig vil? Med en sikker, litterær fortellerstemme lar Eva Jensen oss bli kjent med Monika. Vi deler sommeren med henne, en sommer der Monika må ta valg som vil prege resten av livet hennes. "Noen roper navnet mitt" er en fin ungdomsroman om brytningstid og vanskelige beslutninger.

ISBN13 9788203255052

EAN 9788203255052

"Her var altså eiendommen min. En del av dette skrånende jordet eide jeg." Det er sommerferie. Monika drar fra byen til jordet sitt, med telt og stormkjøkken. Hun vil prøve å få orden på ting, eller hva er det egentlig hun vil, og prøver på.. Hun vet ikke helt. På butikken kjøper hun en gul notisblokk. Dagene går, i et annerledes tempo, og hun blir etter hvert kjent med den lille bygda som jordet befinner seg i. I notisblokken skriver hun ned noen ord: Båten vår. Charlie. Celler. Være vanlig. Omplassert. Sammenheng.

Frøet har så store muligheter i seg, men vi kan ikke se det på utsiden.

Jeg har lært at det finnes ulike typer folk; de som graver og graver i deg når noe er vanskelig i livet ditt, og det er som de har det bra mens de gjør det. Og så har du de andre. De har sett hva som har skjedd, de behandler deg med klokskap og respekt, uansett.

Jeg tenker på det Odd sa om å se på ville dyr om morgenen. Jeg tenker på at de bare gjør det som må til for leve. Dyrene. De bryr seg ikke så mye om oss, men registrer at vi er der. Det gjør kanskje noe med oss å se på levende vesener som lever sitt liv, i en verden helt utenom den tv - en forteller oss er viktig?

[...] Men å finne ut noe, å jobbe med se sjøl, det er det ikke mye actioni. Det kan være en stille, usynlig jobb.

Jeg tenker på det folk pleier å si: Å ha røttene sine et sted. Det betyr at det er et sted, eller et land en kjenner at en hører til i. Rive opp med rota, sier vi også. Det er når man blir flytta brått og grundig, kanskje brutalt, fra et sted en har kjent seg knytta til. Man mister - ja, nettopp: festet sitt. Hva er man uten feste? rotløs. Man må lage seg et nytt feste.

Basert på nokre bøker lese førre år. Barnebøker, ungdomsbøker og bøker for vaksne - godt blanda, slik det brukar å vera i mi bokhylle.

• "Kongen som seiler sin egen sjø" av Tora Marie Norberg
  • "Bandet mitt spiller ikke progrock" av Liv Eirill Evensen