Det spørs

av (forfatter) og Akin Düzakin (illustratør).

Aschehoug 2012 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Billedboka fletter sammen filosofiske spørsmål med ei fortelling om vennskap, kjærlighet og sorg, og om å våge å leve sitt eget liv. Den er ment til refleksjon og ettertanke.

En liten gutt er på reise. Alene i et åpent landskap. Det er en reise i tanker og drøm. Det handler om å miste noe, men også om å forstå det mytiske og magiske ved å være menneske.
Jostein Gaarders filosofiske spørsmål flettes sammen med Akin Düzakins bilder til en fortelling om vennskap, kjærlighet og sorg - og om det å våge å leve sitt eget liv.
"Jostein Gaarder og Akin Düzakin utfordrer våre forventninger til bildeboken. Deres nydelige barnebok kan godt bli en klassiker. (...) Nå er Gaarder kompromissløs nok til å gi ut en hel bok med bare spørsmål - de aller største - og han gir ingen svar. Svar kan vi allikevel få i illustratør Akin Düzakins eksepsjonelt vakre og originale bildefortelling."
Anne Cathrine Straume, NRK P2

"... en bildefortelling leseren holder pusten av. (...) «Det spørs» er en uvanlig, liten bok, signert to drevne formidlere."
Maya Troberg Djuve, Dagbladet

ISBN13 9788203254789

EAN 9788203254789

Kan jeg stole på at alt jeg husker virkelig har hendt?

Hvorfor lever jeg? Hvorfor finnes det en verden? Hvorfor finnes noe i det hele tatt?

Hva er tid? Er det som har skjedd borte for bestandig?

Finnes det en Gud som har skapt oss mennesker? Eller er det bare vi som har skapt våre egne tanker om Gud?

Hvordan klarer bena mine å flytte seg dit jeg vil når jeg tenker på noe helt annet?

Her er en liste over alle bøkene som jeg har lest av min favorittforfatter, Jostein Gaarder. Liker du også filosofiske tankemønstre, er de absolutt til å anbefale. :-) skriv bildebeskrivelse her

Bøker som jeg har lest i 2012, som jeg har fått mest ut av å lese i kronologisk rekkefølge. En blanding av finske klassikere, fantasy-litteratur på engelsk, tegneserier, bildebøker etc. Når jeg ser tilbake så ser jeg at jeg leser mye lettvint litteratur, fordi det gir meg en anledning til å koble av. Via studiene mine kommer jeg innimellom over klassikere og andre pensumbøker som gjør inntrykk på meg.

Bokblink Barn er en presentasjon av nyere litteratur for barn i aldersgruppen 0-12 år (Billedbøker, barnebøker, ungdomsbøker og apper). Arrangøren var Vest Agder Fylkesbibliotek sammen med 4 lektører, 7 og 8 mai.

Basert på nokre bøker lese førre år. Barnebøker, ungdomsbøker og bøker for vaksne - godt blanda, slik det brukar å vera i mi bokhylle.

• "Brekk tunga! - gamle og nye tungebrekkere" av Jørn Roeim
  • "Alle må være glade" av Ann Kavli