Nemesis

av (forfatter) og Gunnar Thommessen (oversetter).

Aschehoug 1999 Heftet

Miss Marple leser dødsannonsene i en avis. Et av navnene virker kjent for henne, men hun husker ikke hvorfor. Etter hvert demrer det for henne at hun traff den nå avdøde Rafiel på en reise til Vestindia. Noen dager senere får hun brev fra dødsboets bestyrere som underretter henne om at den avdøde mangemillionæren har testamentert Miss Marple en formue. Til gjengjeld må hun etterforske et ti år gammelt mordmysterium. Rafiels sønn ble dømt for dette mordet. Vel er det atskillig å utsette på unge Rafiel, men er han morder?

Utgivelsesår 1999

ISBN13 9788203204685

EAN 9788203204685

Serie Christies beste

Genre Politi og detektiver Krim

To-tre dager senere mottok frøken Marple et brev med ettermiddagsposten. Hun tok det opp, og som vanlig snudde hun det, kikket på poststempelet og håndskriften, kom til at det ikke var en regning og åpnet konvolutten.

"Et av mine navn er Nemesis," sa hun. "Nemesis? Og hva betyr det?" "Det vet De nok. De har jo fått en god utdannelse. Nemesis gir seg god tid av og til, men kommer til slutt."

Å jeg håpet det beste. Man kan ikke gå gjennom livet uten å ta sjanser når det er nødvendig.

La rettferdighet strømme ned som vannfall og rettferd som en evigvarende flod. (Bibelen)

• "Listerdalemysteriet" av Agatha Christie
  • "Den tredje piken ; Mannen fra Cape Town ; Fem små griser" av Agatha Christie