Nelson Mandela

Gyldendal 2008 Heftet

Boken er et portrett av frihetsforkjemperen og samvittighetsfangen Nelson Mandela som satt 27 år i fengsel fordi han ønsket demokrati i Sør-Afrika. Han ble senere valgt til landets første svarte president, og fikk Nobels fredspris for innsatsen i 1993. Har litteraturliste.

Friheltshelten som beundres av en hel verden Hvorfor er det slik at så mange av oss blir fylt av beundring og dyp respekt bare ved tanken på Nelson Mandela? Historien om ham er dramatisk. Han satt 27 år i fengsel fordi han kjempet mot apartheid og ønsket frihet og demokrati i Sør-Afrika. Han ble valgt til landets første svarte president, og han fikk Nobels fredspris for sin innsats for fred og forsoning. Kanskje vi også beundrer ham fordi han, som har lidd så mye, likevel er i stand til å tilgi sine overgripere, og gå videre.I denne boken forteller Teresa Grøtan sin historie om ikonet, ut fra sitt engasjementet hun har hatt siden hun var 14 år og så Sør-Afrika for første gang. Hun forteller om da unge Nelson rømte hjemmefra fordi han ikke ville gifte seg, om den politiske oppvåkningen hans, de tøffe årene i fengsel, om hvorfor det gikk så fryktelig galt med Winnie Mandela .; og hvorfor Nelson Mandela aldri går i shorts. IKON er serien om det 20. århundres største forbilder, skrevet av forfattere som gløder av engasjement. Flere hundre ungdommer har vært med på å plukke ut sine ikoner.

Utgivelsesår 2008

• "Michael Jackson" av Steinjo
  • "2Pac" av Esben "Dansken" von Ullbæk Bundgaard-Jørgensen Selvig
  • "Rivertonvinnernes beste krimnoveller" av Chris Tvedt
  • "Stille natt - historiene bak julesongane våre" av Oddgeir Bruaset
  • "Filosofdronninger - kjente og ukjente kvinner i filosofihistorien" av Emmy Smith
  • "Marilyn Monroe" av Kjersti Scheen
  • "Fortellingen om Barack Obama - mannen som ble USAs første svarte president og som vant Nobels fredspris" av Bjørn Hansen
  • "Årene med Elizabeth" av Inger Merete Hobbelstad
  • "Jul i Norge - gamle og nye tradisjoner" av Ørnulf Hodne