Nærhet og distanse

grunnlag, verdier og etiske teorier i arbeid med mennesker

av (forfatter) og Arne Johan Vetlesen (forfatter).

Gyldendal akademisk 2006 Heftet

16 bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos Akademika Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra forlaget

I del I diskuterer forfatterne yrkesetikkens rammebetingelser. Velferdsstaten er i endring, og en god profesjonsetikk er viktigere enn noensinne. Sentrale temaer i del II er grunnvilkårene for det å være menneske; sårbarhet, avhengighet, skjørhet og dødelighet. Ulike etiske retninger som bl.a. pliktetikk, diskursetikk, nytteetikk, dydsetikk og nærhetsetikk gjennomgås grundig i den tredje delen. Til slutt presenteres KLOK-modellen som kan være til hjelp når man står i etiske dilemmaer og skal vurdere hva som er god og riktig handling. Nærhet og distanse dekker etikkpensum ved helse- og sosialfagutdanningene og er også skrevet for lærer- og førskolelærerutdanningen.

Bokdetaljer

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2006

Format Heftet

ISBN13 9788205355545

EAN 9788205355545

Språk Bokmål

Sider 285

Utgave 3

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

... et samfunns moralske kvalitet vises gjennom den standard det søker å etterleve overfor de svakeste og mest trengende.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Evnen til kritisk distanse hører også til god yrkesetisk kompetanse. Men distansen forutsetter at man først har en tilstrekkelig nærhet. Hvis ikke er distansen avmoraliserende.

Godt sagt! (2) Varsle Svar

Nå er synd ikke, som mange tror, først og fremst en moralsk kategori. Synd betegner først og fremst at mennesket river seg løs fra samlivet med Gud og ikke anerkjenner sin bestemmelse til å være Guds bilde. I stedet vil det selv være Gud. Den moralske følgen av dette er at menneskets vilje blir preget av en selvsentrering som gjør andre mennesker til midler for oppfyllelsen av dets egne ønsker. Mange fanges dermed i selvsentrerthet, i stedet for i frihet å gjøre det gode som hører med til å leve i fellesskap med Gud.

Godt sagt! (1) Varsle Svar

Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Du vil kanskje også like

  • "Den etiske fordring" av Knud Eilert Løgstrup
  • "Skrive for å lære - skriving i høyere utdanning" av Olga Dysthe
  • "Døden, skal vi danse?" av Per Fugelli
  • "Juvikfolket" av Olav Duun
  • "Brand - et dramatisk digt i fem akter" av Henrik Ibsen
  • "Hard asfalt - en selvbiografi" av Ida Halvorsen
  • "Dikt i samling" av Olav H. Hauge
  • "Tante Grønn, tante Brun og tante Fiolett" av Elsa Beskow
  • "Nåde - roman" av Linn Ullmann
  • "Heidis lære- og vandreår - roman" av Johanna Spyri
  • "Uro - en reise i det moderne selvet" av Finn Skårderud
  • "En folkefiende - skuespill i fem akter (1882)" av Henrik Ibsen
Alle bokanbefalinger for dette verket