Den svake Gud

Efrem forlag 2009 Heftet

I denne essaysamlingen problematiserer forfatteren konvensjonelle gudsbilder som er konstruert for å gripe og begripe Gud. På leting i tekster fra forfattere og filosofer finner forfatteren elementer til svært forstyrrende og utradisjonelle gudsbilder. Han forsøker å provosere, stimulere og engasjere leseren til å revurdere tradisjonelle oppfatninger om Gud og inngå i en dialog om hvorvidt Gud er så allmektig og sterk som man har fremstilt ham.

I denne essaysamlingen problematiserer Eskil Skjeldal konvensjonelle gudsbilder som er konstruert for å gripe og begripe Gud. På leting i tekster fra forfattere som Dag Solstad, Karl Ove Knausgård og Henrik Ibsen, og ved hjelp av tankegods fra filosofer som Kierkegaard og Levinas, finner forfatteren elementer til svært forstyrrende og utradisjonelle gudsbilder. Derimot påviser han skivebom for nyateister som Onfray, Hitchens og Dawkins. Kritikk av Gud trenger ikke være ateistisk: Det tyngste skytset mot Gud finner vi i Bibelen. Forfatteren provoserer, stimulerer og engasjerer leseren til å revurdere tradisjonelle oppfatninger om Gud og inngå i en dialog om hvorvidt Gud er så allmektig og sterk som han er blitt fremstilt.
Tittelen, Den svake Gud, antyder de funn forfatteren gjør, og i essay som Guds stillhet - Teologi etter Holocaust og For du har kjempet med Gud og mennesker og vunnet, mer enn antyder han at Gud også er svak.

Forlag Efrem forlag

• "Modellen - roman" av Lars Saabye Christensen
  • "Det jeg elsket" av Siri Hustvedt
  • "Bli hvis du kan. Reis hvis du må - roman" av Helga Flatland
  • "Min kamp - sjette bok" av Karl Ove Knausgård
  • "Vente, blinke - eit perfekt bilete av eit personleg indre" av Gunnhild Øyehaug
  • "Brødrene Karamasov" av Fjodor M. Dostojevskij
  • "Skråninga - roman" av Carl Frode Tiller