40 dager og 40 netter

en fortelling om stillhet

Vårt land forlag 2018 Heftet

Hva gjør stillhet med et moderne menneske? Kjell A. Nyhus er stille i 40 dager og 40 netter. Han drar alene til hytta, uten tv, musikk eller telefon. Han vet ikke helt hva han søker, men han vet at han lengter. Lengter etter Gud og ro og dypest sett seg selv. Nyhus lager seg rutiner og rytmer, og vi får følge ham på veien når han observerer seg selv og naturen med skarpt blikk: han går utover i naturen og innover i sitt eget dyp og sine egne drømmer. Han snakker med Gud og leser bøker. "40 dager og 40 netter" er et jordnært og poetisk portrett av naturens små og store under, av menneskelivet, av livskraft og gudstro.

Forlag Vårt land forlag

Utgivelsesår 2018

Jeg lener meg mot mitt eget selv - en naken, ensom øy. Jeg trenger Gud. Mitt fjell, min sol, kjærligheten som fyller opp universet. Jeg er ikke sikker på at jeg har kommet nærmere en forståelse av mine ulike selv. De kan ikke avgrenses og skilles fra hverandre. De gror inn i hverandre. Jeg har valgt å kalle den delen av meg selv som søker Gud og som vil kjærligheten, for min bestemmelse, min sanne identitet. Jeg tror det er mulig å leve ut fra disse dypere lag av bevisstheten. Golfstrømmen er en varm flod som flyter gjennom et iskaldt osean. Det finnes en varme i verden, og det går an å ha sitt tilhold der.

• "Om vinteren" av Karl Ove Knausgård
  • "Om våren" av Karl Ove Knausgård