Mens du hviler

av (forfatter) og Hans Ivar Stordal (oversetter).

Vårt land forlag 2018 Innbundet

I hvilen ligger det en hemmelighet. Det skjer noe mens du hviler. Boken er en hyllest til slagbenken, til livets tempovekslinger og til den hvilen som kan fylles av venner, måltider og fest. Tomas Sjödin tar oss med på en oppdagelsesreise i hvilens idehistorie for å gjenvinne noe vi har mistet: en hvile uten dårlig samvittighet.

Forlag Vårt land forlag

Utgivelsesår 2018

"Sjødins trossats":
Du trenger ikke strekke til.
Det holder at du er til.
Alt utover det er bonus.

"... også sjelen har iblant behov for å gå i slåbrok og tøfler og slepe bena etter seg."

Framfor alt rekker vi aldri å tenke på hvem vi ønsker å være. I en kultur der det er en fjær i hatten å ha mye å gjøre, der "fullbooket" er en statusmarkør og stillhet er blitt synonymt med dovenhet - i en slik kultur blir hvile snart ikke mer enn latskap. Kanskje det er derfor vi unnskylder oss, forsvarer oss mot den og kvier oss for å oppsøke den?

Veien åpner seg i hvilen.

Kanskje er en av hvilens store gaver at den hjelper oss å stille de riktige spørsmålene, ikke bare om hva vi skal gjøre, men om hvorfor vi skal gjøre det. Hvile hjelper oss å skille alt det vi kan gjøre fra det vi skal gjøre.

• "Kunsten å forme livet - plastisk teologi" av Stian Kilde Aarebrot
  • "Livslang kjærlighet - han har forsket på parforhold i 40 år" av John M. Gottman
  • "Å leve med Kierkegaard" av Sørine Gotfredsen
  • "Det er mye man ikke må" av Tomas Sjödin
  • "Tro under tvil - tanker fra en kristen skeptiker" av Tom Arne Møllerbråten
  • "Tusen ulevde liv" av Tomas Sjödin
  • "Leve vanskeligere - en elendighetsteologi" av Åste Dokka
  • "Sterke kjensler og andre dikt" av Kristin Auestad Danielsen
  • "Å finne Gud i feil folk - vedkjenningar frå eit religiøst (men ikkje veldig åndeleg) liv" av Nadia Bolz-Weber
  • "Et liv i fellesskap og Bibelens bønnebok" av Dietrich Bonhoeffer
  • "Den som finner sin plass, tar ingen annens" av Tomas Sjödin