Nå har natten alt

kriminalroman

av (forfatter) og Nina Woxholtt (oppleser).

Lydbokforlaget 2020 Lydfil

En psykologisk thriller om en drapsgåte og dens ringvirkninger.

Den 23. oktober 2012 blir femten år gamle Liv Hassel drept i et skogholt i fredelige Horten, mens foreldrene hennes er i Mexico. Den tre år eldre Vegar Johnsen blir dømt for drapet.

Åtte år senere møter Livs søster, Mia Hassel, uventet et tidligere vitne i saken. Dette møtet reiser foruroligende spørsmål. Er Johnsen den skyldige? Kan Mia stole på forklaringene til sine aller nærmeste?

Mia kontakter Helene Paus, en anerkjent forfatter av True Crime-bøker. Paus har selv mistet en datter i krybbedød, og har bestemt seg for å slutte å skrive om drapssaker. Men hun klarer ikke å la saken ligge, det er for mye som skurrer i den. Makter Paus å skrive seg ut av sin egen sorg, eller vil arbeidet med boken om det tragiske drapet bare føre henne dypere ned i det mørket hun befinner seg i?

Forlag Lydbokforlaget

Format Lydfil

Genre Krim og spenning

Omtalt tid 2010-2019

Omtalt sted Horten

En ny og annerledes krim fra Jørgen Brekke. Helt annerledes faktisk! I begynnelsen tenkte jeg at her blir det alt for mange fortellerstemmer å holde styr på, men heldigvis er det kun en jeg-stemme så det gikk veldig greit. Jeg er usikker på hvorvidt det er nødvendig å opplyse om hvem som er "hovedperson" i hvert eneste kapittel, men forfatteren har vel en mening med det. Man må imidlertid holde godt øye med NÅR de ulike kapitlene finner sted, for det er mange og korte kapitler og det skifter veldig fort.

Jeg-stemmen er Helene Paus, en forfatter som blir oppsøkt av Mia Hassel som ber Helene se på noen nye opplysninger hun har i forbindelse med sin søsters død 7 år tidligere. Det tok noen sider før jeg lot meg oppsluke, men da var det også gjort!

Året er 2012, måneden er oktober. Foreldrene til Liv og Mia er på ferie i Mexico. Mia er 18, og vil på fest, men hun har lovet foreldrene å passe på den 3 år yngre søsteren. Allikevel drar hun på fest, kommer hjem med kjæresten, og regner med at Liv ligger og sover. Senere på natten, oppdager Mia at søsteren er borte. Etter leting og flere telefonsamtaler, er hun nødt til å kontakte politiet. Foreldrene til Liv og Mia kommer hjem dagen etter, og da de går manngard, finner de Liv drept og voldtatt. 18 år gamle Vegar Johnsen blir dømt for ugjerningen.
Mia tar grytidlig morgenbad med påfølgende badstu, og i badstua blir hun kontakten av en ukjent kvinne. Hun var et av vitnene i drapssaken 7 år tidligere. Nå kommer hun med hittil ukjente opplysninger i saken, som omhandler Mias ektemann, Jonas. Mia begynner å få sine tvil om Vegar egentlig drepte og voldtok Liv. Hun kontakter Helene Paus, som er forfatter av kjente drapssaker. Helene mistet datteren i krybbedød, og hun vil ikke lenger skrive, men hun blir trigget av papirene hun får av Mia. Etterforskningen av drapet på Liv virker mangelfull med de nye opplysningene, og hun bestemmer seg for å grave videre.
Lettlest og medrivende thriller i trauste omgivelser i Horten.

Om jeg kunne være en ting i naturen, ville jeg være regn, tenkte hun, det som faller om natten mens folk flest sover.

• "Offer 55" av James Delargy
  • "Den som synder, sover sjelden" av Kari-Grethe Stave