Münsters sak

av (forfatter) og Elisabeth Bjørnson (gjendikter).

Gyldendal 2005 Heftet

Waldemar Leverkuhn er en tilsynelatende harmløs gammel mann. Sammen med kona si fører han en stille tilværelse i en beskjeden leiegård. Hans eneste fornøyelse er den ukentlige turen på kroa med tre kamerater. Etter at de fire en kveld har feiret en felles lottogevinst, går Waldemar hjem og blir drept i sin egen seng av tjueåtte knivstikk. Politietterforskeren Van Veeteren og hans medarbeidere må forsøke å løse saka.

Waldemar Leverkuhn er en tilsynelatende harmløs gammel mann. Sammen med sin kone fører han en stille tilværelse i en beskjeden leiegård. Hans eneste fornøyelse er den ukentlige turen på kroa med tre kamerater. Det blir også det siste han gjør. Etter at de fire en kveld har feiret en felles lottogevinst, går han hjem . og blir drept i sin egen seng av tjueåtte knivstikk. Hvorfor? Det blir en vanskelig sak for etterforskerne Van Veeteren og Münster, en sak der det å forstå motivene bak ugjerningen blir spesielt viktig for å finne morderen.«Nesser skriver så uhyggelig presist . fascinerende lesning.»Terje Thorsen, Dagbladet«Norske forfattere av slike bøker [politiromaner] får ha meg tilgitt. En av de aller fineste eksponentene for denne svenske livskraften er Håkan Nesser og hans bøker om kommissarie Van Veeteren og hans undersåtter ved politiet i Maardam.»Leif Ekle, NRK P 2 . Kulturnytt

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788205340305

EAN 9788205340305

Serier Van Veeteren (6) Gyldendal krim

Egentlig bare alt jeg har lest oppigjennom...det som er verdt å nevne riktignok. Hukommelsen min er elendig, så jeg husker sikkert ikke alt en gang=)Mye av dette ble lest sene nattetimer i en liten, blå brakke da jeg jobbet nattevakt som vekter på ubåthavna i Kristiansand, på ferieturer eller under dyna.

Her vil jeg gjøre et forsøk på å holde oversikten over de bøkene jeg leser i 2010. Et år hvor forøvrig nyttårsforsettet mitt (eller retter sagt desemberforsettet mitt) var å begynne å ta i bruk biblioteket igjen.

• "Førstebetjenten og tausheten" av Håkan Nesser
  • "Ewa Morenos sak" av Håkan Nesser