Mofongo

mat for sjelen

magiske oppskrifter fra romanen Mofongo

av (forfatter), Jon Edwards (illustratør), Heather Winters (illustratør), Ellen Christensen (oversetter), Bente-Lill Øygard (oversetter) og Kirsti Øvergaard (oversetter).

Juritzen forl. 2010 Innbundet

Kokeboken inneholder alle oppskriftene fra romanen Mofongo. Disse oppskriftene har forfatterens familie tatt med seg fra Cuba. Hun forteller også om sin oppvekst og familie.

I Cecilia Samartins nye roman Mofongo lager abuela Lola og hennes barnebarn Sebastian magiske matretter som fører en splittet familie sammen. I denne boken får du alle oppskriftene. Dette er oppskrifter som har vært i Cecilias familie i flere generasjoner. Oppskrifter som de tok med seg i hjertene sine da de flyktet fra Cuba, og som siden har vært deres sterkeste minner fra et tapt hjemland. Dette er en personlig kokebok der Cecilia forteller om sin oppvekst og tar deg med hjem for å møte hennes store cubanske familie. En litterær kokebok med eksotiske matretter du kan lage.

Forlag Juritzen forl.

Utgivelsesår 2010

ISBN13 9788282050807

EAN 9788282050807

Omtalt sted Cuba

Men samme hvor mange materielle goder et folk fratas, samme hvor mye det ærkrenkes eller fornedres, eller hvor store tap det må lide, kan det ikke fratas minnene om hvem det er. Man kan ikke hindre mennesker i å lengte etter sin kultur og sitt hjemland, Ingen kan tvinge mennesker til å glemme.

• "Veien over klippene - roman" av Gøril Emilie Hellen
  • "Los Peregrinos - roman" av Cecilia Samartin