Min lengste reise

et personlig essay om Russlands krig mot Ukraina

av (forfatter) og Martin Paulsen (oversetter).

Kagge 2022 Innbundet

STEMMEN FRA UKRAINA
Oksana Zabuzjko er en av Ukrainas aller viktigste forfattere og tenkere. Les hennes personlige og kruttsterke fortelling om Russlands invasjon av hjemlandet.
Da Russland invaderte Ukraina 24. februar 2022, hadde forfatter Oksana Zabuzjko akkurat ankommet Polen for å promotere sin nyeste bok. Hun hadde pakket den lille reisevesken, for hun skulle bare være borte fra leilighet og ektemann i Kyiv i et par dager. Da ektemannen ringte for å fortelle hva som hadde skjedd, forandret alt seg.
Reisen ble brått til et ufrivillig eksil - og nyhetene fra hjemlandet mer grusomme for hver dag. I «Min lengste reise» forteller Zabuzjko nært og gripende om sin egen opplevelse av invasjonen slik hendelsene utfoldet seg utover våren - men også skarpt analytisk om Russlands krigføring og det hun betrakter som Vestens feighet. Teksten gir rom for både medfølelse og innsikt, og er et viktig bidrag til forståelse for oss som sitter på utsiden - fra en stemme som kjenner historien fra innsiden.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2022

Genre Personlige beretninger

Omtalt tid 2020-2029

Omtalt sted Ukraina Polen

Omtalt person Oksana Zabuzjko

Bøker kultursirkelen har lest.
Vi velger bøker etter anmeldelser og anbefalinger. Og leser noen klassikere inn i mellom.

Bøker lest

• "Jeg grunnla De forente stater - roman" av Hilde Susan Jægtnes