Middagshøyde

dagbok 1998-2000

Cappelen 2000 Innbundet

Pollestad gir leseren et humoristisk innblikk i livet i prestegården, reiser i inn- og utland, mennesker han møter og politikk og kultur.

"2. september . Sørlandsbanen . Vi måtte fraktes i buss fra Drammen til Hokksund på grunn av "arbeider på linjen". Dermed er vi noen minutter forsinket. En gammel dame hisser seg opp og skjeller ut konduktøren, som er urokkelig i sin vennlighet. Hva har vel en hvithåret dame å bestille som ikke kan utsettes tyve minutter? Jeg har sluttet å la slikt få betydning i mitt liv. Alt har sin tid, og til graven kommer vi alle.Men så inntreffer det mellom Hokksund og Kongsberg et av disse uforklarlige øyeblikk av tilsynelatende grunnløs glede. Kanskje er det landskapet, epletrærne som luter mot jorden med grenene tunge av frukt, den røde glansen fra rognebærtrærne, de modne åkrene, høstens rikdom og overflod badet i sol. Det er en følelse fra barndommen som hjemsøker den middelaldrende mannen, fyller ham med ordløs takksigelse, og gjør ham forelsket i løse luften."

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788202201388

EAN 9788202201388

Serie Dagbøker (3)

Hvorfor er så mange prekener livløse? Hvorfor føler så mange at prestens ord ikke angår dem? Jeg tror svaret kan være dramatisk enkelt: De angår ikke ham selv heller. (...) Hans ord finner ingen adressat.

Det motsatte av begeistring er surmuling. Den er som sand i alle maskinerier,som et sint og ondsinnet virus i samfunnslegemet. Den sørger for at alt som kan gå galt,går galt,enten det er på flyplassene,i helsevesenet eller i ekteskapet. Selv sølibatet krever en porsjon daglig begeistring for å være utholdelig.

Jeg er ømfintlig for vennlighet. Den kan sette bom for de mest bedrøvelige tankebaner,og bringe meg tilbake til sannere og mer virkelighetsnære synsvinkler.

Sannhetens fødsel er oftest trang, og ikke sjelden har den tvilen som jordmor.

De har ikke vært til gudstjeneste hos den norske presten. For de fleste av dem er det like sært å gå i kirken som det er selvfølgelig å være medlem av den (...) Hva kommer dette av?