Mannen som plantet trær

av (forfatter) og Hanne Herrman (oversetter).

Heinesen forlag 2019 Heftet

Jean Giono (1895 - 1970), en av Frankrikes fremste 1900-tallsforfattere, levde hele sitt liv i det norldlige Provence, der de fleste av hans mange verk også utspiller seg. I Mannen som plantet trær skildrer han hyrden Elzeard Bouffier, som har viet livet sitt til å plante trær på Provences høysletter. Det er en poetisk fabel om samspillet mellom mennesket og naturen.

Forlag Heinesen forlag

Utgivelsesår 2019

ÅR ETTER ÅR planter en ensom gjeter eikenøtter i en karrig og forlatt dal i det sydøstlige Frankrike. Han gjør det av en eneste grunn: Han vil se traktene blomstre og befolkes igjen. Novellen er skrevet av Jean Giono, oversatt til norsk av Hanne Herrman og omslaget er laget av Stian Hole. Det er lenge siden jeg har lest en så vakker fortelling. Dette er rett og slett en perle av en novelle. Les sagte og nyt språket. Jeg håper flere av forfatterens tekster er oversatt til norsk, for han vil jeg lese mer av.

• "Hundehjertet - en uhyrlig historie" av Michail Bulgakov
  • "Verden av i går - en europeers erindringer" av Stefan Zweig
  • "Walden - livet i skogene" av Henry D. Thoreau
  • "Frokost på Tiffany" av Truman Capote
  • "Årene" av Annie Ernaux
  • "Grensen - en reise rundt Russland gjennom Nord-Korea, Kina, Mongolia, Kasakhstan, Aserbajdsjan, Georgia, Ukraina, Hviterussland, Litauen, Polen, Latvia, Estland, Finland og Norge samt Nordøstpassasjen" av Erika Fatland
  • "Jente, 1983 - roman" av Linn Ullmann
  • "Havboka, eller Kunsten å fange en kjempehai fra en gummibåt på et stort hav gjennom fire årstider" av Morten A. Strøksnes
  • "Sommerlys, og så kommer natten" av Jón Kalman Stefánsson
  • "De urolige - roman" av Linn Ullmann