Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Denne boken er forfatterens egen fortelling om den historiske skikkelsen vi har lært å kjenne som Jesus. Han forteller om det politiske drama bak korsfestelsen, spenner opp et bredt lerret fra den tiden og gir den politiske, historiske og kulturelle bakgrunnen for uroen i de romerske provinsene Judea, Samaria og Galilea.
Omtale fra forlaget
Dette er historien om en henrettelse rundt år 30; fortalt som en politisk thriller -en sterk og bevegende fortelling om Jesus - Mannen fra Nasaret. Den kan leses som kulturhistorie, som en ung manns tragedie, eller som en vakker og personlig versjon av en beretning vi trodde vi kjente. Tomm Kristiansen fyller ut bildet fra Bibelen: Her er landskaper, lukter, lys, romere, grekere og fariseere. Her er Jesus som barn av sin tid, en mann ulik søndagsskolens milde Jesus.
Den lille landstripen innerst i Middelhavet er okkupert av romerne. Keiser Augustus' strategiske interesse er å sikre landeveien til Egypt. Hans stedlige representant, Pontius Pilatus, har ett oppdrag: Hold fred! En av folkegruppene som bor der, jødene, venter på sin eneste befrier: Messias, en guddommelig kraft som skal drive romerne på havet. De er mange som venter; den brutale selotbevegelsen fra fjellene, de fromme fariseerne fra Gennesaretsjøen og de mer kyniske saddukeerne fra Jerusalem. Og alle spør: Når kommer Messias? Inn i denne historien vandrer en vagabond fra Nasaret. Kan det være ham? Unn deg dette møtet med en av vår vestlige kulturs mest ruvende skikkelser!
Forlag Lydbokforlaget
Utgivelsesår 2001
Format CD
ISBN13 9788242110671
EAN 9788242110671
Omtalt tid Antikken
Omtalt person Jesus Kristus
Språk Bokmål
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Tomm Kristiansen har gjort en solid jobb med å undersøke hvordan samtiden var på Jesu tid, hvordan de tenkte og den historiske konteksten i forkant. Han er også flink til å male ut Jesus sine menneskelige sider. Men det blir kunstig når denne menneskelige Jesus plutselig begynner å helbrede og gjøre under sånn uten videre. Det virker som om helbredelsene og underne var noe Jesus "gjorde på si".