Mannen fra fjellene

av (forfatter) og Tor Edvin Dahl (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2008 Innbundet

Begge brødrene til Manuel Alavez ble lurt av den såkalte mannen fra fjellene, noe som har ført til at den ene er død, mens den andre er fengslet i Sverige. Manuel bestemmer seg for å finne ut hva som har skjedd, og i brorens fengsel får han vite at mennene som har skadet familien befinner seg på restauranten Dakar. Her jobber Slobodan, medhjelperen Armas og den tidligere postansatte Ewa William. En dag blir Armas funnet drept, og etter hvert oppstår det flere dramatiske hendelser ved restauranten. Politietterforsker Ann Lindell har flere mistenkte på blokka. Dette er den femte romanen om Ann Lindell.

Manuel Alavez har fått livet sitt ødelagt. Den ene broren hans døde under dramatiske omstendigheter, og den andre broren hans sitter i svensk fengsel. Begge ble lurt av en fremmed. Zapotekindianerne i Mexico, Manuels folk, kaller en sånn mann bhni gui'a - mannen fra fjellene. Han lokker med rikdom og lykke, men tar til gjengjeld sjelen din. Manuel må finne ut hva som har hendt, og reiser til Sverige for å møte broren i fengselet. Da får han vite at de to mennene som forårsaket familiens ulykke, er i Uppsala, på en nyåpnet restaurant som heter Dakar. På Dakar hersker Slobodan sammen med sin tause medhjelper Armas. Dit kommer også Eva Willman, overtallig i Posten og arbeidsløs, og glad for endelig å ha fått jobb. Hun håper på et bedre liv for seg og sine to sønner. Men så bli Armas blir funnet i Fyriselven med halsen kuttet over. Morderen har også skåret bort en tatovering fra Armas skulder. Mordet utløser en dramatisk hendelseskjede omkring restauranten ved elven. Og politetterforsker Ann Lindell som leder etterforskningen, mistenker at morderen har flere navn på sin dødsliste. Dette er femte bok i serien om Ann Lindell og Uppsalapolitiet.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2008