Mannen fra bensinstasjonen

Gyldendal 1993 Heftet

Julius Klyver kastet en gang ut kone og barn, da han fikk vite at kona hadde vært gatepike. 12 år etter, får han høre at kvinnen er myrdet. Han hater henne fremdeles, men lærer etterhvert å forstå hvem hun egentlig var.

Utgivelsesår 1993

ISBN13 9788205218277

EAN 9788205218277

Serie Gyldendals klassikere

Genre Klassisk litteratur

Der fikk jeg meg en positiv overraskelse, jøss så bra ei bok.
Her treffer vi den middelaldrene bensinstasjoneier Klyver som har sendt kone og barn på dør. Han fikk vite hva hun hadde bedrevet med i sin ungdom og det ble for mye for "mannen på bensinstasjonen". Han følte bare avsky og skam, derfor ble alt utilgivelig.
En meget velskrevet bok om en ensom manns hat og følelse av å ha blitt krenket, og det utvikler seg etterhvert når dramatiske og uventede ting skjer.
En intens fortelling om vanskelige valg og ikke minst følelser.
Boka er full av ord og mange små gjentagelser, og heldigvis for det, for jeg mener det løfter boka.
For de er viktige for å forstå sammenhengen i utviklingen av historien.
Her i boka kommer vi under huden på mannen og er med han i hans tanker både dag og natt.
Følelser, ja, boka er full av følelser, det er nesten litt Dostojevskij over skildringen av "mannen på bensinstasjonen", hans indre liv. Han som strever og strever så med seg selv.
Alle kan vel kjenne på vinglete følelser, rett - galt problematikken, usikkerhet, ja, denne boka har det meste om sjelelivet til en mann som mestrer å gjøre noe med situasjonen etterhvert.

Jeg vil ikke si så mye mer om innholdet, for denne unike gode norske boka bør være en positiv overraskelse til dere :)