En del elementære logiske emner

Universitetsforlaget 1982 Heftet

Formålet med denne boka er å skjerpe leserens sans for bruken av språket som meddelelsesmiddel. Den delen av logikken som behandles, er ikke den tradisjonelle slutningslæren, men semantikk og debattlære. definisjonslære, beslutningsteknikk og saklighetslære. Ikke minst har saklighetslæren, slik den er fremstilt av professor Arne Næss, hatt innflytelse på norsk debattpraksis.

"den viktigste boken i Norge etter krigen" Bernt Hagtvet, AFTENPOSTEN
En kort og sylskarp introduksjon til semantikk og debattlære.
"En del elementære logiske emner" har som formål å skjerpe leserens sans for bruken av språket og er en kort og sylskarp introduksjon til semantikk og debattlære. Arne Næss definerer hva tolkning, presisering, enighet og definering er, og presenterer sin berømte saklighetslære.

Næss ser klar tanke og klar tale som demokratiets viktigste redskaper, og denne lille boken har med rette fått klassikerstatus i arbeidet for å fremme dette.

Boken ble første gang utgitt i 1947, og foreligger nå i 11. utgave.

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 1982

ISBN13 9788200013839

EAN 9788200013839

Sommeren 2017 gjennomførte NRK P2 radioserien Faktasjekken - jakten på Norges beste sakprosa, i samarbeid med Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFF). De ville undersøke hvilke sakprosabøker som har formet Norge og nordmenn etter 2. verdenskrig. Utvalgte eksperter i 10 ulike panel i 10 kategorier satte opp til sammen 250 bøker, og disse ble stemt over blant NFFs 5500 medlemmer.

Virkeligheten er fantastisk - les sakprosa!

• "Peter Wessel Zappfe - dikt og drama" av Guttorm Fløistad
  • "Kulturelt nødverge - Zapffes etterlatte skrifter" av Peter Wessel Zapffe
  • "Forførerens dagbok" av Søren Kierkegaard
  • "SAK - Søren Aabye Kierkegaard" av Joakim Garff
  • "Filosofiens historie 1 - fra oldtid til renessansen" av Arne Næss
  • "Den ukjente dagboken - Cambridge 1930-32 og Skjolden 1936-37" av Ludwig Wittgenstein