Magdalenahuset

Publica 2018 Innbundet

I den søvnige sørlandsbyen Mandal skal det arrangeres jubileum på det vakre godset Risøbank. Lord Salvesens oldebarn, engelske Malina Fraser, er hedersgjest. Hun har lovet å avsløre en familiehemmelighet, men ikke alle er like begeistret for dette. Samtidig får etterforsker Renate Minde i bergenspolitiet en mystisk telefon fra sin gamle tante Magdalena, som bor i Mandal. Den tidligere misjonæren høres skremt ut og ber niesen komme hjem. Hun har noe på hjertet som ikke kan fortelles over telefonen.

Forlag Publica

Utgivelsesår 2018

Genre Krim

Omtalt sted Mandal

Ikke alle minner er like gode ...

Nære bånd viskes ut med årene
Etter et havarert ekteskap byr livet på flere problemer for politikvinnen Renate Minde. Hun får en mystisk telefon fra hennes kjære tante som vil ha Renate til å komme hjem til Mandal, men sier ikke hvorfor. En gang var de to nære, men i de siste årene har de ikke hatt så mye med hverandre å gjøre. En av grunnene har vært hektiske livet og jobben til Renate i Bergen, og hun har ofte funnet på unnskyldninger for å holde seg unna barndomsstedet Mandal. Selv om hun er glad i sin tante, har det vært for vondt for Renate å dra tilbake. Men nå er hun alvorlig bekymret, både for tanten og hva hun prøvde å si, så denne gang kan hun ikke komme med bortforklaringer. Vel hjemme hos tante Magdalena, finner hun henne alvorlig skadet og mens tanten ligger i koma, samarbeider Renate både med lokalpolitiet, og gjør sine egne undersøkelser. Hvem ville tanten hennes noe vondt, og hvem prøver å skremme Renate, og hvorfor?

Konseptet virket lovende. Fortid møter nåtid, mørke familiehemmeligheter og fortrengte minner. En fin blanding for en krimbok, men dessverre ble dette litt flatt for min del. Den har noen spennende partier, men det blir fort forutsigbar når man har lest mye av den sjangeren, og ofte føltes historien noe monotont og anstrengt i lengden. Savnet mer brytninger og ikke nødvendigvis overraskelser, men mer variasjon i språket for det blir fort monotont. Mye av det samme skjer. Med pensjonistkrim mener jeg ikke at dette er en bok for bare pensjonister å lese, men en av karakterene er pensjonist og prøver å løse et gammelt mysterium på egenhånd. Det blir litt pensjonistaktig for meg og ikke så veldig troverdig. Føler at den personen fikk litt større rolle enn Renate, og jeg ville heller lese om Renate for hun var mer spennende å lese om. Hun var ikke så endimensjonal som de andre karakterene, og var den eneste karakteren som fascinerte på et vis. Til tross for at tanten hennes er døden nær, og mystiske og skremmende ting skjer rundt henne, prøver Renate likevel å gjøre en god jobb, selv om hun ikke er politi i det distriktet. Men hun samarbeider med lokalpolitiet og sammen prøver de å nøste opp trådene.

Mystisk skygge
Jeg likte også denne mystiske skyggen som dukker opp av og til. En person som holder øye med Renate og huset til Magdalena av en eller annen grunn. Det gir ikke boka et skremmende preg, men bidrar til mer mystikk. Likevel synes jeg det blir fort forutsigbart, spesielt når man har lest mye krim tidligere, skal det mye til for å bli lurt.

For min del ble Magdalenahuset en noe tørr krim som man har lest "mange ganger før". Jeg er ikke ute etter noe nyskapende eller originalt, for det skjønner jeg det er vanskelig med tanke på hvor mange bøker som utgis fra samme sjanger. Men syntes både at spenningen og underholdning uteble i store deler, og det er synd med tanke på at denne virket mørk og dyster. En fin krim å få med seg på late dager, men ikke noe tankevekkende eller noe som kryper under huden. Tror andre kommer muligens til å like den bedre enn det jeg gjorde.

Fra min blogg: I Bokhylla

Renate bor i Bergen. En dag får hun en telefon fra tanten Magdalena som bor i Mandal. Hun har noe viktig å fortelle henne. Renate tar flyet ned neste dag, men finner da tanta utenfor vedskjulet med en stor hodeskade. Magdalena blir sendt på sykehus og lagt i koma. Hva var det hun skulle fortelle Renate, og er det noen som har forsøkt å forhindre Magdalena i å snakke med Renate? Etterhvert oppdager Renate flere ting som ikke er helt som de skal.

Flott debutbok av forfatteren! Denne boka kan du vinne i premie. Les mer i artikkelen.

Les hele omtalen her

• "Rullatorgeriljaen - roman" av Inger Postvoll
  • "Den 13. engelen" av Sylvelin Vatle
  • "Antatt skyldig - ...når marerittet blir virkelighet..." av Kjell Arvid Nilssen
  • "Påskekrim 2021 - 15 kriminalnoveller" av Unni Lindell
  • "Kriminell" av Eirik Husby Sæther