Macbeth ; Kong Lear

av (forfatter), Morten Krogstad (oversetter) og Arthur Olav Sandved (oversetter).

Den norske bokklubben 1998 Innbundet

Historien om Macbeth finner sted i overtroens Skottland, der høvdingen Macbeth blir spådd av tre hekser at han skal bli konge. Lady Macbeth nører opp under hans ambisjoner, og på deres vei mot makten går de også over venners lik. Hans motstandere samler seg etterhvert til opprør. Tragedien om kong Lear er lagt til en fjern, førkristen tid, i et grenseland mellom myte og historie. Her utspiller maktkampen mellom kongen og hans tre døtre seg, en kamp der ærgjerrighet, hovmot og stolthet er drivkreftene, og hvor alle blir dratt ned i den ytterste ødeleggelse.

Forlag Den norske bokklubben

Utgivelsesår 1998

Omtalt tid Middelalderen

Omtalt sted Skottland

Kong Lear, andre akt, scene to

Kent om hvordan han kjenner Oswald:

Som en slyngel, en kjeltring, en hund efter matrester, en nederdrektig, overmodig, pappskallet, tiggeraktig, treskjorters, hundrepunds, skitten ullstrømpe-slamp; en bleklevret kranglefant, en innbilsk drittsekk av en lausunge, en spyttslikker, en fisefin sprett, en eiendomsløs trell; en som gjerne drev som kobler om det kunne gi gevinst, en som ikke er annet enn en blanding av kjeltring, tiggerfant, hallik og kujon, sønn og arving av en tispe, en som jeg skal slå helseløs hvis du benekter den minste tøddel av de titler jeg nå har gitt deg.

En snartur i Fredrikstad innebærer som oftest en tur innom Fretex og sjelden går man ut uten bøker derifra. Denne gangen var det kun 5 bøker, og kun 45,- som ble brukt.