Lyden av noen som dør

Cappelen 2008 Innbundet

Denne boken handler om Clemence og faren som må takle livet etter morens død. Clemence har sluttet på skolen og begynt å arbeide på bensinstasjonen. Han treffer Marie og blir kjent med henne.

"Frå fars hender flytter eg blikket til mi bandasjerte venstre hand. Eg tenker på mor som døde. Far står ved kjøkkenbordet, ser på meg, men seier framleis ingen ting. Det har gått omtrent to månader sidan eg øydela handa, rett etter mors død, rett før eg pakka sekken, slutta på skulen, begynte å arbeide fulltid på bensinstasjonen til Werner. Det har gått omtrent to månader, og når eg lukkar auga kan eg sjå for meg alle ansikta i klasserommet, lærerinna skreik, «Clemence!» skreik ho, mens eg hogg den spisse blyanten rett inn i handflata."

Ein dag skal Clemence og faren støvsuge huset, men kjem aldri heilt i gong. For noe har skjedd og sirener uler gjennom bygda. Før dette blir faren kutta i panna av ei flaggermusvinge, kloakken flyter i kjellaren og Clemence kjem nærare nabojenta Marie.

Lyden av noen som dør er ein intens, brutal og poetisk roman om noe som aldri bør skje, men som likevel kan skje over alt.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788202284152

EAN 9788202284152

Språk Nynorsk

(...) vi står på kvar vår ende av kjøkkenet og berre stirer på kvarandre, som om det var ein duell og vi venta på klarsignal for å trekke våpen, skyte og overleve, eller dø, og eg veit ikkje kva far ville valt (...)

Hør høstens bokprater! / Lesetips / BØKER OG LITTERATUR / STAVANGER BIBLIOTEK / - Sølvberget Kilde: www.stavanger-kulturhus.no Sølvberget, Stavanger kulturhus

Jeg prater først om hva bøker og lesing betyr for meg og hvordan jeg kobler det opp mot arbeidet mitt. Deretter bokprat, gjennomgang av 16 romaner og novellesamlinger av norske forfattere som fortjener å bli lest mer.... En ettermiddag om høsten / Mirjam Kristensen Tingene hennes / Vidar Sundstøl Visning / Lars Saabye Christensen Eg er mamma, eg skal vere god / Kjersti Kolbotn Forsvinne / Inghill Johansen Zurich / Wenche-Britt Hagabakken Tunnel / Markus Midre Eg kjem med toget / Ingrid Z. Aanestad Lyden av noen som dør / Brynjulf Jung Tjønn Den rettferdige / Helene Uri Siss og Unn / Inger Bråtveit De langtidsboende / Cathrine Knudsen Den statiske mannen / Klaus Hagerup Kjærlighet for viderekomne / Marianne Fastvold Steffen tar sin del av ansvaret / Christian Valeur En rekke avbrutte forsøk / Selma Lenning Aarø

Her er en liste over hvilke bøker den norske forfatteren, Brynjulf Jung Tjønn, har skrevet.

• "Eg kom for å elske - roman" av Brynjulf Jung Tjønn
  • "Pur morgen - roman" av Rune Salvesen