Lucias siste reise

Strawberry Publishing 2021 Innbundet

Sicilia, år 304 e. Kr:
En ung kvinne, Lucia, blir voldtatt og henrettet.
Men hvor blir Sankta Lucias jordiske levninger av?

Lucias siste reise er en kulturhistorisk eventyrfortelling, en episk tidsreise, en overraskende roadtrip gjennom 1700 år av europeisk historie.

Forlag Strawberry Publishing

Utgivelsesår 2021

Genre Historisk litteratur Spenning

Omtalt sted Europa

Omtalt person Lucia

Kan ei bok på 630 sider være for kort?

Middelhavet har vært et basseng for krig og konflikt siden den første båten ble satt på vannet. I denne romanen bruker Vetle Lid Larssen selveste Sankta Lucia, som skal ha levd rundt år 300, som omdreiningspunkt for å fortelle en serie historier om regionen de siste 1700 årene.

Hvis du likte romanen hans om norske slaver i Algerie (1001 natt), kommer du til å like denne også. Den er som forgjengeren basert på skriftlige kilder, men hakket mindre journalistisk.

Alt er velskrevet og pageturnende. Det som mangler, er litt kontekst for en uvitende protestant som bare forbinder Lucia med boller og altfor tidlige frokoster i barnehagen rett før jul. Hvorfor ble Lucia en helgen? Hvorfor er alle så opptatt av henne i årene etter hennes død?

Dette er strengt tatt en novellesamling, og ikke en roman. Jeg skulle ønske forfatteren lot nåtidskarakterene (far og datter) fra innledningen og avslutningen spille en gjennomgående rolle i boka slik at dette faktisk ble en roman. I stedet ble persongalleriet stort og flyktig, og man kommer derfor ikke under huden på noen andre enn Lucia selv.

«Hold dere fast», lyder en omtale/ kritikk av denne boka og det er godt sagt. For her går det unna i et heseblesende tempo.

Godeste Vetle kan sitt håndverk. Han har alltid vært en nærmest gudbenådet skribent og forfatter og i Lucia får vi atter bevis på det.

VLL har som forfatter av bøker spesialisert seg på feltet, dokumentarromanen. Den historiske dokumentarroman! Og Vetle utøver sitt fag med bravur. Du rives med fra første side og kvaliteten er Top Notch all the way til siste punktum. Lucia har med denne boka blitt noe helt annet enn førjulstida og barnehageunger med lys i håret som går i tog og gauler: santaa Luciaaa! Dreit oppiii liaaa! 😆😂

Tidligere, dvs i fjor sommer, leste jeg en annen bok av Vetle, dokumentarromanen, 1001 natt. Samme greia med den boka. Fascinerende, lærerik, spennende og topp underholdning. Heia Vetle Lid Larsen, sier jeg! Jeg er blitt en stor beundrer/ fan!

Jeg hadde sett for meg en mer sammenhengende fremstilling og noe mer vitenskapelig fremstilling av St. Lucie. Lesingen gikk imidlertid bedre da jeg gikk fra å tenke på boken som en roamen og mer som en samling fortellinger med Lucia som en slags rød tråd. Dessuten fant jeg bokens fortellinger veldig variable.

Sentralt i historien er den verdenskjente Santa Lucia fra Sicilia. I år 304 e. Kr. blir hun henrettet for sin tro. Forfatteren fører leseren gjennom Europa og 2000 år med historie. På veien møter vi mange mennesker som har hatt kontakt med Lucias kiste, og den har virkelig vært på en rundtur av de sjeldne.

Interessant, lærerik og spennende historie.
Godt skrevet, og leseren får også innblikk i Larssens leting etter helgenens reise etter døden.

En krise er som en bikkje, sa alltid gamle sir Worsley, den logrer helt til den sitter i leggen din.

Bøker eg har lest/hørt i 2023.
2023 var dessverre eit år med dårlig leselyst,
men då er det godt at det finnes lydbøker.

• "Fremmede jeg kjenner" av Claudia Durastanti
  • "De stjernekyndige - roman" av Vetle Lid Larssen
  • "Pikkoloens bagasje - tre fortellinger" av Lars Saabye Christensen
  • "Portrett av en brud - roman" av Maggie O'Farrell
  • "Fedre og sønner - en familiehistorie fra tsarens Russland til den kalde krigen" av Dag Steinfeld
  • "Jul for nybegynnere" av Tove Braathen
  • "Etter åndemaneren" av Kim Leine
  • "Fars rygg - roman" av Niels Fredrik Dahl
  • "Mannen fra middelalderen - historikeren og morderen Tormod Torfæus" av Bergsveinn Birgisson
  • "Lincoln Highway" av Amor Towles
  • "Reformasjonen - den store historien" av Frank Aarebrot