Lønn som fortjent

av (forfatter) og Toril Hanssen (oversetter).

Pax 2000 Innbundet

På bestilling fra den halvgale og hevngjerrige Tabitha Winshaw begynner forfatteren Michael Owen å skrive en bok om familien hennes. Den skrupelløse familien har delt det engelske samfunnet mellom seg, det finnes en Winshaw i politikken, pressen, kunsten, finanslivet, våpenhandelen og landbruket. Owen selv er besatt av en nakenscene med Shirley Eaton i en film han så som barn. Etter hvert som han dukker ned i historien om familien, begynner den på de mest underlige måter å vikle seg inn i denne filmen, som stadig dukker opp i tankene hans.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788253022024

EAN 9788253022024

Omtalt sted England

Det handler om den mektige Winshaw-familien i England. Forfatteren Michael Owen har fått i oppdrag å skrive om dem av den mest eksentriske av dem alle; Tabitha. Da den ene broren døde under krigen, klikket hun totalt, og har siden mer eller mindre vært innlagt på asyl. Oppdraget til Michael går ut på å skrive ærlig om dem alle, og tidsbruken er ubegrenset, men ikke alle i familien er like begeistret for boken, og Michael skjønner at han lever farlig.
Velskrevet og spennende med et fascinerende persongalleri. Boken har/skal bli filmatisert.

Begrunnelsene finner du i denne artikkelen fra The Guardian

• "Parade's End - "Some Do Not..."; "No More Parades"; "A Man Could Stand Up-"; "The Last Post" (Penguin Modern Classics)" av Ford Madox Ford
  • "Vente på mørke, vente på lys" av Ivan Klima
  • "Vineland" av Thomas Pynchon
  • "Det feige hjerte" av Javier Marías
  • "Skyggesøster" av Assia Djebar
  • "Museum for betingelsesløs overgivelse" av Dubravka Ugresic
  • "Billy Bathgate" av E.L. Doctorow
  • "Lanark - et liv i fire bøker" av Alasdair Gray