Skyggesøster

av (forfatter) og Bente Christensen (oversetter).

Gyldendal 2007 Innbundet

Isma og Hajila er to muslimske kvinner som begge har et forhold til den samme tradisjonelle, svært patriarkalske mannen, uten at de er rivaler. Isma er hans første kone, som har forlatt ham og deres felles barn og flyttet til Vesten. Hun finner en ny kvinne til sin tidligere mann, den fattige og tandre Hajila. Men Hajila kjemper også mot innestengtheten og drister seg til å gå ut uten slør. Da mannen får rede på hva hun holder på med, stenger han henne inne. I Hammamen, det offentlige kvinnebadet, får Isma gitt sin "skyggesøster" en ekstranøkkel til leiligheten, en farlig nøkkel til et friere liv.

Poetisk roman om to muslimske kvinner som har et forhold til samme mann. Romanen Skyggesøster kom ut i 1987 i Frankrike, og en av Assia Djebars romaner som mest tydelig tar opp den muslimske kvinnens behov for personlig frihet og for å bryte de tradisjonelle båndene som holder henne fanget i tradisjonelle familiemønster og huslige gjøremål. Isma og Hajila har begge et sterkt forhold til den samme tradisjonelle, svært patriarkalske mannen, uten at de er rivaler. Isma er hans første kone og den som har forlatt mannen, og deres felles barn, og flyttet til Vesten. Minnet om deres seksuelle samliv sitter igjen i henne. Hun .finner. en ny kvinne til sin tidligere ektemann, den fattige og tandre Hajila. Men også hun kjemper mot innnestengtheten og drister seg til å kaste sløret ute, en sterkt angstskapende, men også frihetsskapende handling. Da kommer restriksjonene.I hamman, det offentlige kvinnebadet, gir Isma sin .skyggesøster. en ekstranøkkel til leiligheten. En nøkkel som kan åpne for et friere liv.Gjennom disse to kvinnenes fortellinger stiger et bilde fram av en isolert barne- og kvinneverden, fra haremets innelukkethet via fortellinger om hvor lett kvinner blir sett på som .annerledes., men bildet rommer også skildringen av at kvinnenettverket kan redde noen fra å bli utstøtt. Kvinnene ønsker seg frihet og emansipasjon, men de ønsker seg også emansiperte menn. Den orientalske kvinnens situasjon under islam er ennå vanskelig.

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788205345935

EAN 9788205345935

Serie Marg

Omtalt sted Algerie

Et utvalg forfattere som hadde fortjent å vinne gjev pris.

• "Affæren" av Juan José Saer
  • "Teltet" av Miral al-Tahawy
  • "Museum for betingelsesløs overgivelse" av Dubravka Ugresic
  • "Ankomst og avreise" av Arthur Koestler
  • "Ansikter i vannet" av Janet Frame
  • "Billy Bathgate" av E.L. Doctorow
  • "Den vertikale reisen" av Enrique Vila-Matas
  • "Jeg feier solen av hustakene - historier" av Hanan al-Shaykh