Likvidasjonen

historien om holocaust i Norge og jakten på jødenes eiendom

av (forfatter) og Rudy Claes (oppleser).

Gyldendal 2021 Lydfil

Hvem utførte holocaust i Norge?

Holocaust i Norge besto av to likvidasjonsprosesser: en økonomisk og en fysisk. Den økonomiske likvidasjonen innebar at alt jødene eide, ble inndratt av okkupasjonsregimet. Verdiene skulle gjøres om til rene penger, som så skulle tilfalle staten. Den fysiske likvidasjonen betydde arrestasjoner, deportasjoner og drap av den jødiske befolkningen i Norge.
Disse prosessene var uløselig forbundet, men hittil har framstillingene av holocaust i Norge satt den fysiske forfølgelsen i forgrunnen. I Likvidasjonen forteller Synne Corell historien om det norske holocaust på ny, med den økonomiske forfølgelsen som innfallsvinkel. Det gir en helt ny beretning om et av de mørkeste kapitlene i norsk historie.
I Likvidasjonen følger vi menneskene som planla, deltok i og utførte overgrepene mot jødene i Norge, og vi ser i detalj hva de gjorde. Vi kommer også tett på familiene og enkeltmenneskene som ble ofre for disse handlingene. Corell viser hvordan likvidasjonen var en nøye planlagt aksjon som utspilte seg på mange nivåer og steder samtidig, og som involverte store deler av det norske samfunnet: fra offentlige institusjoner, banker og forretningsselskaper ned til auksjonskunder, naboer og samarbeidspartnere.
Nye kilder og analyser gir en annerledes tidslinje for forfølgelsesprosessen, og en ny forståelse av hva det norske holocaust egentlig var.

Utgivelsesår 2021

Format Lydfil

ISBN13 9788205557116

EAN 9788205557116

Omtalt tid 1939-1945

Skjønnlitteratur og sakprosa.

• "Jøden og jorden - drevet fra gård og grunn av norske nazister og gode nordmenn" av Ingeborg Solbrekken
  • "Husk oss til livet" av Joanna Rubin Dranger
  • "Tilbake til Lemberg - om opphavet til begrepene "folkemord" og "forbrytelser mot menneskeheten"" av Philippe Sands
  • "De fattige i Lódz" av Steve Sem-Sandberg
  • "Frida - min ukjente farmors krig" av Nina F. Grünfeld