Like gode nordmenn?

den norske militærfascismens historie

bind II

Scandinavian Academic Press 2012 Innbundet

De norske offiserene bak NS og bevegelsen Nordiske Folkereisning preget den norske krigshistorien som statsbærende parti. De ønsket et endelig oppgjør med arbeiderbevegelsen og det parlamentariske styresettet i Norge, og ville innføre en korporativ kommandostat for den nordiske rase. Denne kretsen av lovende norske offiserer stilte seg til rådighet for tyskerne under angrepet på Norge i 1940. Mens kampene pågikk gjorde de stor suksess med offisersopprør mot regjeringen, og deltok i den militære forvaltningen fra Oslo. Etter felttoget ble deres store sak innføring av tvungen arbeidstjeneste og fredsslutning med Tyskland. I tillegg stod gjenoppbyggingen av et norsk forsvar under nazistyret og norsk kolonisering av det sovjetiske Kvitsjø-området sentralt. Boken bringer nye og overraskende opplysninger fra kilder som ikke tidligere er brukt av norske krigshistorikere, og setter spørsmål ved om ns-offiserene var Like gode nordmenn? Denne boken er andre del av Den norske militærfascismens historie 1930-45 og tar for seg selve krigsårene fra statskuppet 9. april 1940 til frigjøringen i 1945.

Forlag Scandinavian Academic Press

• "Vi er jo et militært parti - den norske militærfascismens historie 1930-1945" av Lars Borgersrud
  • "Krig og sannhet - langelandsaken og landssvikoppgjøret" av Arvid Bryne
  • "Hitlers norske budbringere" av Bjørn Westlie
  • "Dødsspillet - en biografi om motstandsmannen Gregers Gram" av Bernt Rougthvedt
  • "Oppgjør - i skyggen av Holocaust" av Bjørn Westlie
  • "Krigshistorien TM - Toralv Fanebust og sannheten" av Frode Fanebust