Leilighetssanger

av (forfatter) og Erlend Loe (oversetter).

Pelikanen 2016 Innbundet

"Dere bråker, sier hun og peker på Lasse og Louise, alle snakker om det. Blikkene deres senker seg mot gulvplankene. Ja, det er dere jeg snakker om, roper Elizabeth mens hun ser rundt på muren av ansikter. Åh, åh, åh, stønner Elizabeth og ler den hese latteren sin. Plutselig blir hun alvorlig og sier at problemet ikke er selve støyen, at elskov er en vakker ting. Hun tar en slurk vin. Problemet med lydene, sier hun og holder en kunstpause, er at de ikke er overbevisende nok, ingen samleier er så rytmiske. Hun klapper med hendene, banker foten mot gulvet og stønner taktfast."

Det er generalforsamling i borettslaget.

Den danske forfatteren Stine Pilgaard (f. 1984) brakdebuterte med romanen Min mor sier i 2012 (Pelikanen 2015) som ble nominert til DR Romanprisen og fikk debutantprisen Bodil og Jørgen Munch-Christensens Kulturlegat. Leilighetssanger er hennes andre roman og har også tatt Danmark med storm.

Forlag Pelikanen

Omtalt sted Danmark

En familie er som nyttårsaften, sier mor og setter opp farten, den blir aldri helt som man hadde håpet.

Jeg skulle ønske at jeg var nøkkelen til leiligheten din, du blir så fortvilet og desperat når den er borte.

Han har fridd, sier søsteren min, det lå en ring i den bakte poteten. Gratulerere og til lykke, sier jeg, og tiden flyr av gårde. Jeg har nettopp blitt konfirmert og nå skal jeg gifte meg, sier søsteren min. Ikke før har man tatt ned flagget, så må det heises opp igjen, sier jeg.

• "Kåte dikt" av Christian Refsum
  • "Mont Plaisant" av Patrice Nganang