Larsops fabler

Fortellinger fra fjern fortid og nær fremtid

Reinton Tekstfabrikk E-bok

Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Forlag Reinton Tekstfabrikk

En bok som fortjener mer oppmerksomhet! Publisert på Ebok.no i april 2016, i kategorien "humor", med stor variasjon i form og innhold, fra apokalyptisk galgenhumor og absurde hyperboler, via sublime litterære parodier, til overraskende slapstick. Det er også eksempler på "syk humor" og såkalte oxymorons. Boka består av 11 separate tekster, hvorav den første er et slags forord. Av de ti hovedtekstene er rundt halvparten plassert til fremtiden, to eller tre av dem kan kalles "science fiction". Ifølge undertittelen er dette "fabler", en kategori som kjennetegnes av satire eller moralisme. Det er her klart lagt mest vekt på satiren, moralen må i mange tilfeller være å ikke følge hovedpersonenes tidvis tvilsomme eksempel. Fabler er også ofte bevisst oppdiktede eller opplagt urimelige fortellinger, flere av tekstene følger ikke dette mønsteret. Likevel gir jeg boka de beste skussmål, siden jeg mener den fortjener flere lesere, og, ikke minst trenger norske lesere flere absurde, elleville og sprudlende bøker som denne!

Sitat: "Vi ble nektet å komme inn steder fordi vi hadde joggesko. Vi ble nektet på grunn av dongeri. Vi ble nektet fordi vi ikke hadde med damer. Alt dette foregikk ved inngangen til relativt ordinære spise- eller danse-steder, flere av dem virket helt tomme. Det eneste stedet vi slapp inn var Burger King, og selv der ble vi behandlet som spedalske med rabies, spanskesyken og svartedauen.
I ren trass iførte vi oss strandsko og korte shorts, og prøvde å ta oss inn på en av de fineste restaurantene i byen, et sted som hadde noe sånt som 48 Michelin-stjerner. En av oss gikk i bar overkropp og prøvde å bestikke en dørvakt med en belgisk mynt verdt 2 øre, en av oss hadde en hudfarget, hullete singlet med bilde av en trailer og påskriften «Keep on trucking», en av oss gikk kledd i en humor-trøye med Ford-logoen, og bokstavene «ord» byttet ut med «uct».."

"Jenta jeg bodde med tok turen til Ingierstrand, der hun arrangerte en konkurranse kalt Fiskesprett med slekt, som dreide seg om å finne en flatest mulig slektning, og slenge den ut i vannet, parallelt med vannflaten, med sideveis rotasjon, på en måte som gjorde at den spratt flest mulig ganger opp og ned av vannskorpen før den sank til bunnen."

Jeg ønsker å lese mer nordisk litteratur innenfor disse sjangrene. Her har jeg lest altfor lite, og har dermed lite kunnskap til forfattere, så kom gjerne med forslag :)
Har bare med en bok for hver forfatter, slik at jeg kan få med flest mulig forfattere.

LOL- og ROFLMAO-litteratur