Amatøren

Cappelen Damm 2010 Innbundet

Boka handler om den unge studenten Christian Humle. Han tar ikke studiene alvorlig, sover på forelesning, gjør skandale til eksamen. Han er kort sagt en amatør på alle livets områder. Andre mennesker mener og tror, sier han. Selv har han nok med å snuble seg keitet og kompleksfylt gjennom dagene.

ISBN13 9788202301439

EAN 9788202301439

Serie Favoritt

Omtalt sted Oslo

Aaah... Jeg vet ikke jeg, altså! Skulle gjerne gitt 4 øyne her, for jeg har ledd godt og latt meg fascinere av bokas mange originale tanker, artige formuleringer og underholdende elementer. MEN boka slutter uten at jeg får samla trådene, uten at jeg sitter igjen med noe mer enn å ha blitt underholdt. Vi følger hovedpersonens liv, et kaotisk indre liv, og et fargerikt ytre liv.. Han er en særing, ett og slett. Han dilter rundt uten ambisjoner knyttet til studiene han tar, uten forpliktelser, og uten noe særlig plan. Han vet ikke hva han vil. Det oppstår mange komiske situasjoner, og det hele er som sagt høyst underholdene. Men, then what?! Boka slutter bare. Ingenting hendte, egentlig, selv om en masse småting skjedde hele tiden så resulterer det liksom ikke i noe og slutten etterlater meg på bar bakke.

En sterk treer. Jeg savnet mer sammenhengen og mening

kan noen si hva denne boken handler om, jeg må skrive en bokomtale om den innen søndag. (det er bare folk uten venner som leser bøker)

Gullfisk er Guds latterligste påfunn, nest etter min kone.

Og så lå den like ved Majorstua, i Sorgenfrigate. Det er det peneste gatenavnet jeg vet om.

• Hva løper du for? spurte Jakob.
  • Livet, lo jeg.
    Jakob nikket alvorlig.
  • Løper du fra eller til det? spurte han videre.
  • Ved siden av. Vi løper om kapp.
  • Jaså.

Jeg skal begynne et nytt og bedre liv, sa han alvorlig. Jeg har bestemt meg for å være edru en dag i uken.

Da jeg kom ut i korridoren møtte jeg vertinnen, en liten pjusket dame i sekstiårene. Hun så ut som en stygg feiekost

Bøker som har gitt meg uforutsigbare, høylydte latterutbrudd, enten humoren var intendert eller ikke. Tegneserier er ikke med her, for de ler jeg så ofte av. Med ett unntak: Jan Stenmark, fordi han er så utypisk. Ellers er det stort sett skjønnlitteratur, med et par unntak: Kon-Tiki (Heyerdahl viser seg å være veldig vittig, spesielt når han underdriver), og Knakk (hva er det for slags sjanger egentlig?). OBS: Tilfeldig rekkefølge. Knakk er nok aller morsomst.

Leste og uleste bøker i bokhylla

Her er alleboktitlene nevnt i boka Livet! Litteraturen! av Tor Eystein Øverås.

Bøker jeg ikke finner på Bokelskere:

• En glänta i skogen (2004) av Ola Larsmo
  • Mytologisk landskab med Daphnes forvanling (1966) av Peer Hultberg
  • Desmond! (1969) av Peer Hultberg
  • Requiem (1985) av Peer Hultberg

LOL- og ROFLMAO-litteratur

Bøker av Lars Saabye Christensen. Ein norsklektor hadde eingong besøk av denne forfattaren, og ein elev spurde om ikkje Lars Saabye Christensen var einig i at det var noko tull å analysere romanar. Da sa forfattaren: "Kva skulle du elles gjere med dei?"

• "Billettene - roman" av Lars Saabye Christensen
  • "Blodets bånd" av Lars Saabye Christensen
  • "Sneglene" av Lars Saabye Christensen
  • "Amatøren ; Billettene" av Lars Saabye Christensen
  • "Jokeren" av Lars Saabye Christensen
  • "Hvor er det blitt av alle gutta? - dikt i utvalg 1973-90" av Lars Saabye Christensen
  • "Ingens" av Lars Saabye Christensen
  • "Jubel" av Lars Saabye Christensen