Kvinnen uten ansikt

av (forfatter) og Kurt Hanssen (oversetter).

Gursli Berg forl. 2019 Innbundet

En gutt er ute og tyvfisker om natten i Puget Sound, og får noe tungt på kroken. Men det viser seg å være noe helt annet enn en stor fisk. Opp av sjøen drar han et bur med det som ser ut til å være et kvinnelik. Og alt tyder på at noe kriminelt har skjedd. Tracy Crosswhite og teamet fra Seattle PD's Violent Crimes Section får oppdraget, men før de kan identifisere drapsmannen, må de først finne ut hvem offeret er. Det er ikke mye å gå etter, men obduksjonen avslører at hun har gått til dramatiske skritt for å skjule sin identitet. Så hvem var hun på flukt fra?

Det viser seg at liket kan være den kvinnen som forsvant på mistenkelig vis flere måneder tidligere. Nok en gang hjemsøkes Tracy av minnet om kidnappingen og drapet på søsteren Sarah. Detaljer som dukker opp om den drepte kvinnens fortid fører til motstridende spor som forkludrer etterforskningen. Tracy avslører etterhvert brutalt svik og grådighet, og finner seg selv nok en gang stilt overfor en drapsmann som ikke vil gi seg uten en dødelig kamp.

Robert Dugoni er den kritikerroste forfatteren av krimserien om drapsetterforsker Tracy Crosswhite, som består av «Min søsters grav», «Siste åndedrag«, «In the Clearing», «Kvinnen uten ansikt» m.fl.

Forlag Gursli Berg forl.

Serie Tracy Crosswhite (4)

Omtalt sted Washington

• "Den fallende detektiven" av Christoffer Carlsson