Krigsseilerens familie

en krigsseilers kone og barn forteller deres utrolige historie

Liv forlag 2020 Innbundet

Solveig kan på mange måter minne om en av de staute kvinneskikkelsene fra Ibsens romaner. Men i motsetning til dramatikken Ibsens kvinner måtte takle i romanenes verden, har Solveigs virkelige liv inneholdt ingredienser og utfordringer som få av oss ville ønske seg. I denne åpenhjertige boka, som er skrevet i samarbeid med hennes familie, deler hun sin historie. En rikelig fordeling av så vel oppturer som nedturer, med kamp for den daglige tilværelsen og besværligheter med gjenstridige representanter fra norske myndigheter, som tviholdt på et stivbeint og urettferdig regelverk. Som kona til en krigsseiler var det hun som måtte holde familien samlet. Være alt fra sjelesørger til sykepleier. Sekretæren som holdt orden på alt fra viktige papirer og legetimer, til å sørge for familiens barn. Hun var limet som holdt dem sammen.Prøvelsene som er blitt tildelt Solveig er i overkant av hva vi vanligvis kan forvente hos et menneske.

Det er fortsatt styrke over Solveigs hverdag.

Forlag Liv forlag

Utgivelsesår 2020

Genre Biografisk litteratur

Omtalt tid Etterkrigstiden 1939-1945

Omtalt person Solveig Johanne Pedersen Karl Johan Pedersen

BOKOMTALE: Offiseren av Helge Thime-Iversen. Leseeksemplar fra Liv

Historien starter på en ferje. Da bilene skal kjøre av, er det en sjåfør som ikke dukker opp. I bilen sitter to små jenter og gråter. Det viser seg at de har sett at en mann har dyttet faren over bord. Etter hvert dukker det opp flere lik - bl.a. i Sandefjord, og også en terroraksjon. Njaal Natland i Kripos ser på saken, og sjekker ut om det er en sammenheng mellom sakene.

Lettlest og spennende historie med aktuelt tema. Jeg anbefaler gjerne boka videre.

Les hele omtalen her

• "Blodørn" av Helge Thime-Iversen
  • "Døden til følge" av René Rønshof
  • "I skyggen" av Lars Bill Lundholm
  • "I mørket" av Lina Areklew
  • "Mordkoden" av Helge Thime-Iversen
  • "Nattklovnen - politikrim" av J.R. Henrixen
  • "Av asken" av Lina Areklew
  • "Alias" av Eirik Wekre
  • "Den kongelige kidnappingen" av Ulrik Høisæther