Av asken

av (forfatter) og Inge Ulrik Gundersen (oversetter).

Bonnier norsk forlag 2022 Innbundet

Debutant fra Sverige-nominert til 'Årets deckardebut' av Crimetime.

Første bok i en planlagt serie

Fredrik Fröding overlevde Estonia-forliset da han var liten. Foreldrene gikk ned med skipet, og Fredrik mistet taket i brorens hånd idet Niklas ble skylt over bord fra en redningsflåte. Tjuefem år senere er Fredrik sikker på at han ser Niklas utenfor et hotell i Stockholm, sammen med hotelleieren Adam Ceder. I et forsøk på å finne broren følger Fredrik etter Ceder til sommerøya Ulvön, men før han får konfrontert ham, blir Ceder brutalt myrdet. Sofia Hjortén, som nylig har flyttet hjem til øya etter å ha gjort lynkarriere i Stockholmspolitiet, leder drapsetterforskningen. Hun er fast bestemt på å starte et nytt liv, da Fredrik dukker opp og raskt blir hovedmistenkt for drapet. Sofia kjenner Fredrik fra før og er den eneste som tror han er uskyldig. Hun setter jobben på spill for å renvaske ham.

Lina Areklew er fra Stockholm. Hun debuterte med Av asken i begynnelsen av 2021, og ble nominert til 'Årets deckardebut' av Crimetime. Av asken er den første i serien om Sofia Hjortén, politietterforsker i ferieparadiset Ulvön.

Forlag Bonnier norsk forlag

Utgivelsesår 2022

Serie Ulvön (1)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Sverige

BOKOMTALE: Av asken av Lina Areklew. Leseeksemplar fra Bonnier

Da Fredrik var tretten, mistet han foreldrene i en ferjeulykke. Han og broren kom seg ombord i en redningsbåt. Dessverre datt broren i sjøen og døde. 25 år senere, ser Fredrik stadig en som han mener må være broren. Samtidig dukker det opp et lik, og noen av sporene etter morderen peker mot Fredrik. Sofia Hjortén, som er etterforsker, jobber med saken. Hun kjenner dessuten Fredrik fra flere år tilbake, og er den eneste som tror han er uskyldig.

Dette er forfatterens debutbok, men det skulle man ikke tro. Plottet er bra, språket flyter lett, og historien er veldig spennende.

I artikkelen under, kan du lese hele omtalen min, og mer om hva jeg mener om boka.

Les hele omtalen min her

• "I mørket" av Lina Areklew
  • "Lovløs - kriminalroman" av Line Holm
  • "Slukke liv" av Pernilla Ericson