Krigsbarn i fredstid

av (forfatter) og Eva Simonsen (forfatter).

Universitetsforlaget 2005 Heftet

Boken skildrer oppveksten til krigsbarna og forteller hva som skjedde i hjem og skole, i nærmiljøet og på institusjonene. Gjennom krigsbarnas livshistorier får man også et bilde av etterkrigs-Norge, der nye mønstre og sammenhenger trer fram. Ett hovedperspektiv tar for seg det sterke båndet mellom krig og seksualitet, som bestemte synet på krigsbarna og mødrene deres for lang tid framover, ett annet hovedperspektiv tar for seg den gryende velferdsstatens forhold til dem som ble oppfattet som problemgrupper, der marginalisering og utstøting ofte gikk hånd i hånd med forsøk på hjelp og behandling. Har litteraturliste og register.

Konfliktlinjene fra okkupasjonens dager satte sitt preg på Norge også i fredstid. Blant dem som fikk merke dette, var barn av tyske soldater og norske kvinner. Hvordan ble oppveksten deres? Her fortelles det om hva som skjedde i hjem og skole, i nærmiljøet og på institusjonene. Denne boken gir et unikt innblikk i deres oppvekst i møtet med nærmiljø, skole og institusjoner, og er et viktig stykke etterkrigshistorie. Grunnlaget for boken er forskningsprosjektet Oppvekstvilkår for krigsbarna som ble igangsatt høsten 2001. Boken bygger på forfatternes intervjuer med over 100 krigsbarn som vokste opp i
Norge, supplert med noen intervjuer med norske krigsbarn oppvokst i Sverige og Tyskland. Boken er et viktig bidrag for å forstå vår nære historie der marginalisering og utstøting ofte gikk hånd i
hånd med forsøk på hjelp og behandling.

Professor Kjersti Ericsson er forfatter og kriminolog ved Universitetet i Oslo. Hun har en lang rekke bøker bak seg, lyrikk såvel som fagbøker.
Postdoktor Eva Simonsen, Universitetet i Oslo, er spesialpedagog med handikaphistorisk forskning som ett av sine forskningsfelt.

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 2005