Kontoret

Gyldendal 2000 Innbundet

Forskningsinstituttet har i sin tjeneste en sekretær som ikke uten videre identifiserer seg med sin rolle, ei heller med forskerne som iblant dukker opp i døråpningen til kontoret hans. Til gjengjeld stiller han seg solidarisk med selve kontoret, som trues med fraflytting av daglig leder. I kontorets univers er han skjermet og tilpasset, der noterer han seg hva som skjer og ikke skjer, innimellom mindre gjøremål og ærend. Men også kontoret behøver beskyttelse, fra mennesker, fra ham selv. Når arbeidstiden er over, forlater han det og innleder sitt eget arbeid, motvillig, men bestemt. Det gjelder å holde ut, det gjelder å fortsette, mener han, mer eller mindre kampdyktig. For historien er nok en kamp, i hvert fall om man går med på å delta.

I hjørnet står faxmaskinen med en munn som overgår Mona Lisas. Telefonen på skrivebordet kan når som helst bryte ut i lyd. Døren til korridoren er aldri helt igjen, heller aldri vidåpen. Iblant kommer forskere til syne i åpningen, og det skjer at de kommer inn på kontoret, der jeg-fortelleren fyller en sekretærfunksjon. Han innretter seg stort sett etter begivenhetene, men arbeidsmoralen hans kan nok likevel fortone seg tvilsom. Daglig leder er utilpass med lokalene, sier rett ut at det er på tide med nye. Dette synet deles ikke av fortelleren. Han gjør seg sine tanker, og omgivelsene blir et springbrett for assosiasjoner og refleksjonsmønstre hvor andre deler av hans liv begynner å tre frem. Etter hvert som arbeidstiden tar slutt og han beveger seg ut av kontoret, begynner et annet arbeid. Da aner man at kontoret er en kontrollerbar sone i et liv der risikoen er høy, men hvor det likevel ikke er noe alternativ å sky den. Debutanten Gunstein Bakkes (f. 1968) roman Kontoret er en subtil studie i et sinn på bristepunktet, utført med en usedvanlig sikker beherskelse av så vel språklige som kompositoriske virkemidler.

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788205275683

EAN 9788205275683

Det finnes riktignok dem som mener at verden er blitt avgrenset og avmystifisert i takt med at kartet har mistet sine hvite flekker. Jeg har mine problemer med en slik argumentasjon, om det kan kalles det. Det er vel neppe beundringsverdig eller noe å trakte etter, en mystifisert verden, i utgangspunktet, det er nå én ting, en annen er at man sjelden nok kommer til bunns i sitt eget nabolag, sitt eget kvartal om så må være, enn si husværet (min utheving)

• "Humlehonning" av Torgny Lindgren
  • "Pulp - roman" av Charles Bukowski
  • "Hvis en reisende en vinternatt" av Italo Calvino
  • "Stillstand - sivilisasjonskritikk på lågt nivå" av Agnes Ravatn
  • "1964 - roman" av Ragnar Hovland
  • "Menn i min situasjon - en roman" av Per Petterson
  • "De kaller meg ulven - roman" av Zeshan Shakar
  • "Og været skiftet og det ble sommer og så videre - roman" av Pedro Carmona-Alvarez
  • "Nedenom og hjem" av Charles Bukowski
  • "Steppeulven" av Hermann Hesse