Knakketiknakk

korte fortellinger fra Japan 1895-2012

av (redaktør), Ika Kaminka (redaktør), Magne Tørring (redaktør), Ika Kaminka (oversetter), Magne Tørring (oversetter), Jan Aleksander Enoksen (oversetter), Tara Ishizuka Hassel (oversetter), Yngve Johan Larsen (oversetter), Petter Mæhlum (oversetter), Øyvor Nyborg (oversetter) og Anne Lande Peters (oversetter).

Solum Bokvennen 2019 Heftet

Denne boka er et funn for alle de som allerede har latt seg fascinere av japansk litteratur, og til de som ønsker å stifte bekjentskap med den. Med 35 glitrende og svært forskjellige fortellinger åpner Knakketiknakk døren inn til en stor og mangfoldig kortteksttradisjon. Hva har opptatt japanske forfattere det siste hundreåret? Hva slags samfunn skrev de i? Hvem var de? Hvorfor skrev de, og hva skrev de om? Denne antologien forsøker å antyde noen svar på dette, og et omfattende forord setter fortellingene inn en politisk og samfunnsmessig sammenheng. Mange av forfatterne er kjent for norske lesere fra før, andre presenteres her på norsk for første gang.

Her finner vi historier om kjærlighet og familieliv i spenningsfeltet mellom tradisjon og modernitet, rå, kroppslig utforskning av kvinneroller i endring, dystopisk science fiction, studier i nihilisme, meditative studier av selvet, humoristiske og samfunnskritiske fabelfortellinger, proletarlitteratur, krigskritikk, og katastrofelitteratur fra Hiroshima og Fukushima. Knakketiknakk utfordrer vårt bilde av Japan, av den japanske litteraturen - og av hva en novelle er og kan være.

Forlag Solum Bokvennen

Omtalt sted Japan

• "Air mail - brev 1964-1990" av Tomas Tranströmer
  • "Jente med dødningehode - dikt og skjebnefortellinger" av Mona Høvring
  • "Alt dette er Tokyo - Japan sett fra gateplan" av Ina Strøm
  • "Stedene - en samtale med Marguerite Duras" av Marguerite Duras
  • "Poesi i form av en rose - et utvalg = Poesia in forma di rosa" av Pier Paolo Pasolini
  • "Til valnøttens gjenstridige utholdenhet" av Takashi Hiraide
  • "M train" av Patti Smith