Omtale fra forlaget
Han hadde vært omgitt av rykter om overgrep i årtier. Den velkjente kulturprofilen hvis prestisjefylte klubb tiltrakk seg medlemmer fra Svenska Akademien, klubben der kunstnerskap ble født og døde. 21. november 2017 ble journalisten Matilda Gustavssons reportasje om kulturprofilen publisert i Dagens Nyheter. Atten kvinner vitnet om voldtekter, trusler og trakasserier. Dette ble begynnelsen på en rekke hendelser som skulle få en av verdens tyngste kulturinstitusjoner til å slå sprekker for åpen scene.
I Klubben utdyper Matilda Gustavsson sin granskning av makten i kulturverdenen og av grensen for hvor langt man kan gå i kunstens navn. Hun skriver om tiden omkring publiseringen, etterspillet der kulturprofilen blir dømt for voldtekt og om motsetningen i Akademien.
Matilda Gustavsson (1987) er kulturjournalist i Dagens Nyheter. I 2016 mottok hun Publicistklubbens pris, Guldpennan, og i 2018 ble hun tildelt både Tidskriftspriset Årets journalist og Stora Journalistpriset i kategorien Årets avslöjande.
Forlag Pilar
Utgivelsesår 2020
Format Heftet
ISBN13 9788284190044
EAN 9788284190044
Genre Biografisk litteratur
Omtalt sted Stockholm
Omtalt person Jean-Claude Arnault Svenska akademien Forum (kulturklubb)
Språk Bokmål
Sider 239
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Forfatteren er journalist, og da avsløringene om Weinstein kom i 2017, begynte å se seg om i Sveriges kulturliv. Kunne noe lignende skje i lille, trygge Sverige? Det viste seg at det så absolutt kunne, og hadde skjedd. Et kjent navn dukket opp i flere sammenhenger, og etterhvert som Matilda fikk diverse kvinner i tale, viste det seg at Jean-Claude Arnaut hadde trakassert mange kvinner både verbalt og fysisk, og mange ganger under tvang med underliggende trusler. Det var tydeligvis en kjent sak i kretsen rundt ham, men ingen tok det seriøst nok. Selv kona hans så en annen vei.
Det hele startet med en reportasje som Matilda fikk Stora Journalistpriset for. Arnault hadde også tette bekjentskaper i Svenska Akademien, og avsløringene gjorde sitt til at han mistet en orden, og måtte sone en fengselsdom Grunnet dette ble ikke Nobelprisen i litteratur delt ut i 2018.
God, viktig og velskrevet sakprosa, som engasjerer og provoserer. Man blir målløs av hvordan enkelte tror det er greit å oppføre seg.
«Klubben» av Matilda Gustavsson Er så forbanna velskrevet at jeg var fysisk kvalm etter at jeg hadde lest den ferdig.
Noe av det som fanget meg mest med boken er dens beskrivelser av at vi ofte opplever seksuelle overgrep sort-hvit, uskyldig eller skyldig, og hvorfor det er slik.
Tidligere når jeg og andre kvinner har snakket om seksuelle overgrep er det en gjenganger at man stort sett alltid gir seg selv skylden for at man satt seg selv i en forferdelig situasjon.
Fraser som «Det er jo min feil, det var jo jeg som drakk for mye», eller «Det var jo min skyld, jeg burde ikke oppholdt meg der på det tidspunktet» osv, er ikke fremmed for meg.
Dette er også fellestrekk i historiene til kvinnene som Gustavsson forteller om, og jeg klarer ikke la være å lure på hvorfor det er slik.
Hvorfor legger kvinnen nesten alltid alt av skyld på seg selv?
Boken lufter noen interessante teorier om hvordan kvinners seksualitet opp gjennom historien blir sett på som tilsmusset, løsaktig, ødelagt, osv hvis du skulle være uheldig å bli utsatt for noe sånt, og det derfor er lettere for oss å distansere oss fra selve hendelsen å ta på oss skylden for det som skjedde.
Ei skandaløst bra bok som burde vært lest av absolutt alle.
Spesielt bra er hvordan hun beskriver overgrepene i klart språk rett fram, i stedet for å skrive rundt og bruke eufemismer.
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verketIngången till Forum är en röd dörr som någon ställt på glänt med hjälp av en gatsten, och trappan ner i källaren är ovanligt brant.
Två kvinnor hälsar oss välkomna. De erbjuder oss att hänga in jackorna i en garderob men vi tackar nej. Korridoren rakt fram är stängd, den som leder till det stora föreställningsrummet med de fyra kvadratiska pelarna. [...]
Jag ser omedelbart Jean-Claude Arnault. Han har en svart rock på sig. Håller ett vinglas i ena handen. Han står med armarna lätt utslagna, omgiven av några manliga vänner. Jean-Claude Arnault studerar oss när vi går in och sedan höjer han rösten.
Med tiden inser jag att repliken han utropar och situationen som skapas rymmer betydligt mer än vad jag kan uppfatta i det ögonblicket: "Titta nu, nu kommer det flickor!"
(Fra første side i den svenske utgaven. Albert Bonniers Forlag, 2019.)
85 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verketDette er en liste over bøker som bekrefter at vi fortsatt må markere 8. mars og ta dagen på alvor.
(Blir stadig oppdatert.)