Klubben

det 19. medlemmet

av (forfatter) og Torodd Lien (oversetter).

Pilar 2019 Innbundet

Han hadde vært omgitt av rykter om overgrep i årtier. Den velkjente kulturprofilen hvis prestisjefylte klubb tiltrakk seg medlemmer fra Svenska Akademien, klubben der kunstnerskap ble født og døde. 21. november 2017 ble journalisten Matilda Gustavssons reportasje om kulturprofilen publisert i Dagens Nyheter. Atten kvinner vitnet om voldtekter, trusler og trakasserier. Dette ble begynnelsen på en rekke hendelser som skulle få en av verdens tyngste kulturinstitusjoner til å slå sprekker for åpen scene.

I Klubben utdyper Matilda Gustavsson sin granskning av makten i kulturverdenen og av grensen for hvor langt man kan gå i kunstens navn. Hun skriver om tiden omkring publiseringen, etterspillet der kulturprofilen blir dømt for voldtekt og om motsetningen i Akademien.

Matilda Gustavsson (1987) er kulturjournalist i Dagens Nyheter. I 2016 mottok hun Publicistklubbens pris, Guldpennan, og i 2018 ble hun tildelt både Tidskriftspriset Årets journalist og Stora Journalistpriset i kategorien Årets avslöjande.

Forlag Pilar

Genre Biografisk litteratur

Omtalt sted Stockholm

Omtalt person Jean-Claude Arnault Svenska akademien Forum (kulturklubb)

Forfatteren er journalist, og da avsløringene om Weinstein kom i 2017, begynte å se seg om i Sveriges kulturliv. Kunne noe lignende skje i lille, trygge Sverige? Det viste seg at det så absolutt kunne, og hadde skjedd. Et kjent navn dukket opp i flere sammenhenger, og etterhvert som Matilda fikk diverse kvinner i tale, viste det seg at Jean-Claude Arnaut hadde trakassert mange kvinner både verbalt og fysisk, og mange ganger under tvang med underliggende trusler. Det var tydeligvis en kjent sak i kretsen rundt ham, men ingen tok det seriøst nok. Selv kona hans så en annen vei.
Det hele startet med en reportasje som Matilda fikk Stora Journalistpriset for. Arnault hadde også tette bekjentskaper i Svenska Akademien, og avsløringene gjorde sitt til at han mistet en orden, og måtte sone en fengselsdom Grunnet dette ble ikke Nobelprisen i litteratur delt ut i 2018.

God, viktig og velskrevet sakprosa, som engasjerer og provoserer. Man blir målløs av hvordan enkelte tror det er greit å oppføre seg.

Ingången till Forum är en röd dörr som någon ställt på glänt med hjälp av en gatsten, och trappan ner i källaren är ovanligt brant.
Två kvinnor hälsar oss välkomna. De erbjuder oss att hänga in jackorna i en garderob men vi tackar nej. Korridoren rakt fram är stängd, den som leder till det stora föreställningsrummet med de fyra kvadratiska pelarna. [...]
Jag ser omedelbart Jean-Claude Arnault. Han har en svart rock på sig. Håller ett vinglas i ena handen. Han står med armarna lätt utslagna, omgiven av några manliga vänner. Jean-Claude Arnault studerar oss när vi går in och sedan höjer han rösten.
Med tiden inser jag att repliken han utropar och situationen som skapas rymmer betydligt mer än vad jag kan uppfatta i det ögonblicket: "Titta nu, nu kommer det flickor!"

(Fra første side i den svenske utgaven. Albert Bonniers Forlag, 2019.)

Denne utfordringen hiver jeg meg på i år🤓, ser det er flere som skal følge denne og syns 27 er et passende antall bøker. Bok utgitt i 2021
✅ Norsk klassiker
Bok på over 300 sider
✅ Bok hvor handlingen foregår et sted du alltid har ønsket å reise til
✅ Bok du har fått i gave
✅ Ungdomsbok utgitt siste tre år
Bok fra nordisk land
En psykologisk thriller
Bok av en forfatter på H
Boken som har vært lengst på din "skal lese" liste
✅ Vinner av EU's Litteraturpris
✅ Bok med bare bokstaver på coveret (ingen bilder)
✅ Bok i en serie
Bok av Australsk forfatter
✅ En blå bok
Bok med handling fra en annen krig enn 2.verdenskrig
✅ Bok utgitt i din fødselsmåned
✅ Bok av eller om en dame som inspirerer deg
✅ Bok om en makeover, eller ny-start
Samisk bok
✅ En bok du har sett i noens bokhylle, enten i virkeligheten på Zoom, Tv el
Bok som spenner over tre generasjoner (besteforelder, forelder, barn)
En biografi
✅ Bok som har samme tittel som en sang
✅ Bok med person som er funksjonshemmet
✅ Bok med en av dødssyndene som tema
Trøstebok

• "Fem kvinner, tre menn og en datter skriver om Vigdis Hjorth" av Eva Grøner
  • "Lucas Jackson" av Karin Kinge Lindboe
  • "På tronen" av Anne Gunn Halvorsen
  • "Intuisjonisten" av Colson Whitehead
  • "Idioten - roman" av Elif Batuman
  • "Jeg blir borte i mørket - jakten på golden state-morderen" av Michelle McNamara
  • "En nesten perfekt dag - roman" av Mareike Krügel
  • "Året med 13 måneder - en dagbok" av Åsa Linderborg