KleenDeal

Baskerville 2008 Innbundet

For å holde hodet over vann økonomisk, pønsker fruktgrossisten Kåre Iversen og Kokken Tor ut en plan med falske økologiske matvarer. Det tar ikke lang tid før de har flere etter seg, deriblant landbruks- og matministeren. De er nødt til å flykte, og etter hvert kommer de opp med nok en forretningsidé, denne gang uten noe som har med frukt og grønt å gjøre. Boken harselerer med økologisk mat, miljøvern og media.

Møt Kåre Iversen og Kokken Tor - den ene fruktgrossist og den andre kommunalt ansatt kokk - i en hverdag preget av lysskye forretninger og penger under bordet. Konkurransen i bransjen er hard, og de pønsker ut en plan som involverer falske økologiske matvarer for å holde seg flytende. Plutselig har de både politiet, pressen og selveste landbruks- og matministeren i hælene, og de tvinges ut på en flukt hvor en langt bedre forretningsidé enn frukt og grønt etter hvert åpenbarer seg. KleenDeal er en roman som harselerer med økologisk mat, miljøvern og media. Ved hjelp av høyt tempo, et frodig persongalleri, en rekke digresjoner og en dialog som spriker frydefullt i alle retninger serverer forfatteren en plotdrevet historie som til tider er forbløffende politisk ukorrekt.

Forlag Baskerville

Utgivelsesår 2008

Brudulje(r) i Bergen

KleenDeal - En røverhistorie

"Inneholder: Råtten frukt, svarte penger og slett moral"

Ser ikkje heilt bort frå at kjennskap til Bergen og bergenserar er eit pluss ved lesing av denne boka. Mi mormor var halvt bergenser, så det kan ha vore medverkande til at eg har storkosa meg med boka som er eit oppkome av det reinaste TØV! I tillegg har eg litt over middels kjennskap til meir eller mindre avdanka rockemusikarar, og er interessert i miljøvern - det hjelper også til!

Persongalleriet er fullspekka med fullmodne karikaturar, for å bruke litt av fruktterminologien i boka. På vaskeseddelen bake på boka kan vi ma lese fylgjande:

Møt Kåre Iversen og Kokken Tor - den ene fruktgrossist og den andre kommunalt ansatt kokk - i en hverdag preget av lysskye forretninger og penger under bordet. Konkurransen i bransjen er hard, og de pønsker ut en plan som involverer falske økologiske matvarer for å holde seg flytende. Plutselig har de både politiet, pressen og selveste landbruks-og matministeren i hælene, .....

Det er mulig at ein treng ein god porsjon humoristisk sans, og at ein har evna til å "høyre" ein bergenser "lese" medan ein les, for at boka skal gi ei morsom stund? Eg har iallfall mora meg kostelig over alt sludder og vås, så eg trur eg står inne for terningkast fem

Og om du skulle våge deg på, så seier eg som forfattaren: God fornøyelse!

Omtrent samtidig som Victor Hansen ble stedt til hvile i et skikkelig møkkavær langt mot nord, satt Axel Maurer på hotellrommet sitt i Sunny Beach og forsøkte etter beste evne å smøre ryggen inn med solkrem. Det hadde absolutt sine ulemper å dra på sydenferie uten reisefølge, konstaterte han.

• "Jern" av Torgrim Eggen
  • "Ekko av en venn - roman" av Ingvar Ambjørnsen