Kjerringbissel

av (forfatter) og Jorunn Carlsen (oversetter).

Gyldendal 2000 Innbundet

Mathilda Gillespie blir funnet i badekaret, med åpne pulsårer, og noe som minner om en krone trædd nedover hodet - et kjerringbissel. Mathilda var fryktet på grunn av sin skarpe tunge. Mange hadde grunn til å hate henne, eller ønske livet av henne for pengenes skyld. Men Mathilda har testamentert alt hun eier til sin lege, Sarah Blakeney, en av de få som satte pris på henne. Sarah er allerede i vanskeligheter, og nå får hun motiv for å ha drept Mathilda. Overkonstabel Cooper etterforsker saken.

Mathilda Gillespie, født Cavendish, ble funnet i badekaret, med åpne pulsårer, og noe som minnet om en krone trædd ned over hodet. Et kjerringbissel, pyntet med brennesler og tusenfryd. Om hun hadde villet, hadde hun ikke kunnet skrike om hjelp. Mathilda var fryktet på grunn av sin skarpe tunge. Det var nok av dem som hadde grunn til å hate henne. Eller ønske livet av henne for pengenes skyld. Men Mathilda har testamentert alt hun eier, ikke til familien, men til sin lege, Sarah Blakeney, en av de få som satte pris på henne. Sarah er allerede i vanskeligheter. Nå blir hun i tillegg gjenstand for landsbysladderen. For hvem har vel bedre anledning til å myrde enn en gammel dames lege? De færreste aner hvilke dystre hemmeligheter Mathilda skjulte. Men til sine dagbøker fortalte hun sannheten. Og nå er bøkene borte. «Ny krimbragd av Minette Walters . Overraskelsene står formelig i kø i Kjerringbissel. Den krimleser som makter å la boken ligge til påsketuren, nyter min uforstilte beundring.» Terje Stemland, Aftenposten«Fjorårets Walters-utgivelse, Olive tok en øks var sensasjonell, og kanskje den beste kriminalroman som er skrevet på mange år. Oppfølgeren er faktisk enda bedre .» Lars Lager Espevalen, BA Bergensavisen Minette Walters er bosatt i Hampshire i England og har tidligere arbeidet som journalist. Etter sju år som hjemmeværende mor, begynte hun å skrive en kriminalroman (Døden i ishuset (1992)). Siden har hun etablert seg som kriminallitteraturens nye dronning, og har blitt belønnet med en rekke priser. For Kjerringbissel mottok hun de britiske kriminalforfatteres gjeve utmerkelse «Gold Dagger».

Utgivelsesår 2000

ISBN13 9788205270718

EAN 9788205270718

Serie Månedens bok

Genre Krim

En av mine favorittbøker gjennom tidene, kan kanskje være noe for deg å lese i påsken?

En liten oversikt over hva jeg har lest i 2012. Fortell meg gjerne hva du synes om de ulike bøkene :)

• "Det mørke rommet" av Minette Walters
  • "Ekko" av Minette Walters