Kan vi ikke bare bruke oljepengene, da?

alt du bør vite om økonomi, men ikke tør spørre om

Bonnier norsk forlag 2023 E-bok

Er du blant dem som flakker med blikket når det blir snakk om svak krone, dyrtid og rentepolitikk? Som lurer på hvorfor vi må ha prisvekst, samtidig som en bukse kan koste det samme i dag som for 30 år siden? Og som aldri helt forstår hvorfor vi bare ikke kan bruke mer av oljepengene? Fortvil ikke. Med denne boken vil du en gang for alle forstå hvordan moderne makroøkonomi fungerer - og hvordan den påvirker din lommebok.

Som økonomikommentator i statskanalen er Cecilie Langum Becker tett på alt som beveger seg i norsk og internasjonal økonomi. En av hennes viktigste oppgaver er å forklare til dels kompliserte sammenhenger på en måte som alle kan forstå. De siste årene har hun hatt nok å gjøre. Pandemi, råvaremangel, strømkrise, krig, sanksjoner og skatteflukt har gjort behovet for oversikt større enn noen gang. Samtidig er det noen grunnleggende regler for hvordan økonomi fungerer, med faste hendelser som inntreffer hvert år, som rentemøter, statsbudsjett og lønnsforhandlinger. I denne boken forklarer Langum Becker hvordan alt henger sammen, og hvilke konsekvenser det får for deg og meg.

Cecilie Langum Becker (f. 1980) er økonomikommentator i NRK. Hun er utdannet siviløkonom fra Norges Handelshøyskole og er også renteanalytiker fra Norske finansanalytikeres forening.

Forlag Bonnier norsk forlag

Utgivelsesår 2023

Vekst for vekstens skyld kan vise seg å være et ødeleggende mantra i lengden. Hva er det vi ønsker å vokse inn i?

• "Hendelsen" av Annie Ernaux
  • "Verda er ein skandale - ei lita bok om livet på landet" av Agnes Ravatn