Julian Assange - WikiLeaks

kampen for sannheten

av (forfatter), Sophie Radermecker (forfatter) og Pål Stokka (oversetter).

Vendetta forl. 2011 Heftet

Dette er en uautorisert biografi om WikiLeaks grunnlegger Julian Assange. Den forteller om hans liv, om WikiLeaks, om hvordan Assange ble en kontroversiell forkjemper for ytringsfriheten og om anklagene som førte til at han ble arrestert i London i 2010.

7. desember 2010: Julian Assange, australsk statsborger og internettaktivist, blir arrestert i London. Et mediesirkus uten like er i gang. Assange blir holdt i varetekt, i påvente av avgjørelsen om han skal utleveres til Sverige, hvor han er siktet for voldtekt. Hans organisasjon WikiLeaks er blitt en internasjonalt berømt og beryktet leverandør av topphemmelige dokumentlekkasjer. Fra sjokkerende avsløringer om Obama- og Bushadministrasjonen til pinlige samtaler diplomater imellom. Assanges nettverk av hackere og informanter jakter verdifull informasjon verden over. Regelmessige avsløringer av beviser på myndighetenes bevisste tåkelegging av høyt politisk spill. Julian Assange er en kontroversiell forkjemper for ytringsfrihet og fullt innsyn i de politiske prosesser. Han er fast bestemt på å fortsette sitt korstog for å avsløre sannheten, og bruker internett som sitt våpen.
Kampen for sannheten dokumenterer Assanges liv. Det er en kritisk, men likevel balansert uautorisert biografi. Forfatterne, Sophie Radermecker og Valerie Guichaoua, tilbyr avslørende og eksklusive funn gjort gjennom en dyptpløyende etterforskning av Julian Assange, WikiLeaks og deres svært kontroversielle aktiviteter. Ny spennende og avslørende informasjon fra kilder svært nær Assange, både familiemedlemmer i Australia og samarbeidspartnere, er inkludert. De alvorlige svenske anklagene mot Assange blir også undersøkt i prosessen. Internettaktivistens perspektiv på hvordan teknologi bør brukes for å temme den globale elite, og myndigheters makt og hemmelighold blir grundig gått etter i sømmene i en annerledes og interessant uautorisert biografi.

Forlag Vendetta forl.

Omtalt person Julian Assange

Dette er i utgangspunktet en interessant historie om et viktig arbeid. Etter min oppfatning ødelegges boken av dårlig språk, og til tider banale beskrivelser.

Hvorfor har hackere alltid blitt sett på som kriminelle? Hacker-etikken er ganske tydelig: kunnskap og forbedring. Det er sant at ingen ber dem om å gjøre noe, og likevel fikler de med software som ikke tilhører dem. Ulovligheten er bare tilstede fordi systemet er gjemt.

Å gå imot konspirasjoner betyr å starte en krig mot hemmelighold og utrettelig svekke dårlige styresett, regjeringer eller institusjoner.

Hans [Assange] moralske forsvar for å bryte seg inn i datasystemer var: "Jeg gjør ingen skade, så hva er galt?" Men det er som om en tyv skulle si: "Jeg skal bare gå gjennom huset ditt, men jeg skal ikke røre noe" Det var bare ikke holdbart.

Det mest verdifulle denne mannen [Assange] kan tilby oss er sin tro på sannheten.

• "Mamma er trygda" av Mímir Kristjánsson
  • "Øyne i Gaza" av Mads Gilbert