Jotunheimen

bill. mrk. 2469

av (forfatter) og Bård Løken (illustratør).

Orion 2000 Innbundet

Boka er et samarbeid mellom fotografen Bård Løken og forfatteren Erlend Loe, og er blitt til etter et utall turer til fjells. Den skildrer deres naturopplevelser gjennom tekst og bilder. Loe's humoristiske tekster er utformet som et svar på en kontaktannonse. Han har et ønske om å finne noen å dele opplevelsene med, og er overbesvist om at Bill.mrk. 2469 må være den rette, siden han befinner seg på toppen av Galdhøpiggen.

"Jotunheimen" ble kåret til Årets vakreste bok for noen år siden og har blitt en kultbok! Jotunheimen vilt, vakkert og egenartet. Det er her naturfotografen Bård Løken og forfatteren Erlend Loe har funnet inspirasjon og motiver til en helt annerledes bok om et av våre mest populære og uberørte turistområder. Boken er i storformat, med praktfulle bilder og underfundige, spennende tekster av Erlend Loe. Opplev Jotunheimen på en helt ny måte! Prisen for Gull i fotobok gikk til fotograf Bård Løken og designer Bjørn Roggenbihl. Juryens kommentar; "En stilsikker og helhetlig fotobok som juryen falt for. Vakre bilder satt sammen på en raus og kompromissløs måte. Støttet opp med variert layout og sikker bruk av typografi. Fotografiene og papirvalget fungerer svært godt sammen, og skaper en stofflig "nær-naturen" opplevelse. Intense farger og strukturer trer godt fram."

Forlag Orion

Utgivelsesår 2000

Omtalt sted Oppland

På Turtagrø henger det gamle svart-hvitt-bilder av tindebestigere fra forrige århundre. De fleste av dem har skjegg og ser alvorlige ut. Det har slått meg at de sikkert ville vært gladere hvis goretexen var blitt oppfunnet tidligere.

Av og til tenker jeg at pollenallergi er naturens hevn fordi vi hele tiden fortrenger den. Den vil kjempe tilbake plassen sin.

Her har breen gått. Jeg har også gått her. Breen og jeg. Vi har gått her begge to.

• "Detektor - filmmanuskript" av Erlend Loe
  • "Med fiskestang og svartkjele - hva villmarka lærte meg" av Lars Monsen