Tre i Norge

ved to av dem

av (forfatter), J. A. Lees (forfatter) og H. J. Müller (oversetter).

Cappelen 2005 Innbundet

Reiseskildring om tre unge engelskmenn på jakt og fiske i Jotunheimen for mer enn 100 år siden. Oversettelsen bygger på 1884-utgaven, men har fått en mer moderne språkdrakt. Inneholder 59 trestikk.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788202245597

EAN 9788202245597

Serie Cappelens klassiske reiseskildringer

Omtalt tid 1800-tallet

Artig å høre om hvordan Norge var for lenge siden, observert av den britiske overklassen. Den blir litt langdryg innimellom og kan dermed tidvis kjedelig og et ork og komme seg gjennom deler av.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Norge ser på kartet ut som et rumpetroll, med mer rumpe enn troll.

Vi har oppdaget at når man først er blitt gjennomvåt, holder det menneskelige legemet væten (den ytre) ute likeså godt som regntøy.

...Og deretter vendte han om og lot denne barske nordmannen sitte igjen med åpen munn og fullstendig desorientert, som om han hadde sett nøkken, eller hatt en samtale med sin svigermor.

(...) og når så dertil kommer at vi har hatt en treg marsj, opparbeider vi til slutt en ganske fortrinlig tretthet. Det er denne som neste dag modner til en behagelig følelse av kombinert velvære og god samvittighet

John syntes det var bedre at vi gjorde en eller annen unntagelse for å vise at vi ikke var uten selvfornektelse. «La oss,» sa han, «unnvære en eller annen ting. Ikke luksusartikler som vi har lite igjen av, det ville det ikke være noe stort i. Nei, la oss heller vise vår selvbeherskelse på noe vi har i stor overflod. Se, det ville være et stort og lysende eksempel for verden. Las oss, sier jeg, avholde oss totalt fra vann.» (Han visste at det var rikelig av whisky tilbake.)

Huskeliste over bøker eg godt kan sjå etter når eg skulle vere så uheldig å ramle innom ein bruktbutikk eller loppemarknad. Men som tittelen seier, det hastar ikkje, eg har plenty av uleste bøker i bokhylla.

Harvest Magazine ba sine lesere om tips til gode naturbøker. "Noen foreslo et helt forfatterskap, andre en enkelt bok. Her er romaner og sakprosa, dikt og reiseskildringer. Alle handler nok ikke like mye om naturen, men kanskje husker dere en bestemt passasje som gjør det?
Her er svarene, i en ikke-alfabetisk og sjanger- og kvalitetsmessig ikke-rangert rekkefølge:"

Bøker jeg har lest i 2016

• "Tre i Norge - tyve år etter" av J. A. Lees
  • "Til fjells i Norge" av William Cecil Slingsby
  • "Tinder og banditter - opplevelser i alperne og på Corsica" av Alf B. Bryn
  • "Femundens villmark" av Lars Monsen
  • "Med fiskestang og svartkjele - hva villmarka lærte meg" av Lars Monsen
  • "Kidnappet" av Robert Louis Stevenson
  • "Barske glæder - og andre temaer fra et liv under åpen himmel" av Peter Wessel Zapffe
  • "Nordkalotten 365 - 8 villmarkseventyr" av Lars Monsen
  • "Nunamiut - blant Alaskas innlandseskimoer" av Helge Ingstad