Jørgen + Anne er sant

Cappelen 2003 Innbundet

Noen voksne tror at en ikke blir forelsket før en er 13 år og går i 7. klasse. Men det blir man. Noen blir aldri så forelsket som da de var 10 år og gikk i 4. klasse. Da Anne Lunde gikk i 4., var hun så forelsket i Jørgen Ruge at hun nesten ødela gjerdet i Banditthagen og sov bak en stein hele natten da de ikke skulle være kjærester mer.

Den mest forelska boken du kan tenke deg.Det er noen voksne som tror at man ikke blir forelsket før man er tretten år. Men det blir man. Og noen blir aldri så forelsket mer i hele livet som de var da de var ti år og gikk i fjerde. Da Anne Lunde gikk i fjerde, var hun så forelsket i Jørgen Ruge at hun nesten ødela gjerdet i Banditt hagen og sov bak en stein hele natten da de ikke skulle være kjærester mer. Jørgen hadde nettopp flyttet inn i Banditthuset. Anne ville sitte på hans bagasjebrett når de hadde sykkelkonkurranser på jordet, og kanskje bli kjæreste med ham. Men det ville Ellen også. Og hun hadde veldig land hestehale. Da skrev Anne et falskt kjærlighetsbrev¿

Den mest forelska boken du kan tenke deg.

Det beste gode forfattere har skrevet for lesere fra 9-12 år.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2003

ISBN13 9788202224516

EAN 9788202224516

Serie Reserleser

Tildelt litteraturpris Kritikerprisen. Barn og ungdom 1984

Verdens søteste bok om hvordan det er å være forelsket når man går i fjerde klasse. Første gang jeg leste denne var på barneskolen, og jeg synes aldri denne går av moten. Den tar barndommens dramatiske kjærlighet helt på kornet. Herlig!

-Fugledansen, fugledansen, ropte de og løp frem slik at stolene veltet. -Javel, da, sa læreren. Men da begynte Siri å gråte. For undulaten hennes var død på torsdag, og så kunne de ikke ta fugledansen likevel.

Og så tenkte hun på bursdager og multekrem og pling på boksen, for det gjorde hun når hun nesten gråt, men ikke måtte.

Her er noen bøker for de som ikke helt er ungdom enda, men heller ikke barn. Dette er bøker jeg likte godt da jeg var på den aldren, og jeg vil anbefale dem for jenter i rundt 10 til 12 års alderen. Alle er skjønnlitterære bøker, og etter min smak, veldig kjekke å lese. Et par av dem er første bok i en serie, og jeg anbefaler å lese hele serien! Noen av bøkene er kanskje for gutter også, men det er litt vanskelig for meg å si siden jeg selv er jente. Bør leses!

Bøker til fjerde trinn

Bøker jeg har lest i 2011 i kronologisk rekkefølge.

Forskjellige ungdomsbøker

• "Kysse, sa Heidi" av Tone Kjærnli
  • "Hemmelig dagbok for Adrian Mole 13 3/4 år" av Sue Townsend
  • "Det kom et skip til Bjørgvin i 1349" av Torill Thorstad Hauger
  • "Puttes eventyr i blåbærskogen" av Elsa Beskow
  • "Anna + Didrik" av Unni Lindell
  • "Anne drar fra Bjørkely" av L.M. Montgomery