Jeg rekker opp hånden for deg

når storebror har Downs syndrom

Cappelen Damm 2014 Innbundet

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788202437367

EAN 9788202437367

Genre Personlige beretninger

I et numment bryst av sorg finnes det ikke noe viktigere enn det: bekreftelsen på at livet går videre. Grunnen var borte, men vi skulle gå gjennom livet til vi fant grunn igjen.

Men hvis den impulsen,erfaringen, denne annerledesheten som Stian blir borte i samfunnet vårt, hvis alt det han på grunn av sin annerledeshet har presset frem hos andreforsvinner, så vil det forandre oss. Vi vil miste noe jeg anser som verdifullt: Aksepten og toleransen for det som ikke er helt som oss selv.

Forholdet mellom Stian og meg har klare likhetstrekk med en helt vanlig søskenhistorie. Det er også så enkelt som det, en historie om et søskenliv. Og kanskje er det jeg ønsker å vise; det er ikke så annerledes. Mye av livet som leves er det samme som i en hvilken som helst familie. Det kan også sies slik: Jeg vil alminneliggjøre Stian. Og gjennom dette ufarliggjøre ham.

[...]jeg tror at alle mennesker er skattkister, med mange skatter i seg.

Det er blitt en slags sannhet at har du Down Syndrom, er du breddfull av kjærlighet og klemmer og er alltid bare blid og glad. Men sånn er det ikke. De er mennesker, på godt og vondt. De er forskjellige, med forskjellig temperament, og med gode og dårlige dager.

Dette er en liste over bøker jeg har lest i 2019.
Målet er å lese minst 20 bøker i år.

• "Englepappa - historien om Ylva og meg" av Magne Helander
  • "Sammen til verdens ende - en kjærlighetshistorie" av Espen Simonsen