Jasper Jones

av (forfatter) og Bjarte Bjørkum (oversetter).

Cappelen Damm 2010 Innbundet

Australia, 1965. Tretten år gamle Charlie Bucktin skvetter til da Jasper Jones, en utstøtt fra gruvebyen Corrigan, banker på vinduet hans. Jasper trenger hjelp til noe, og tar med seg den vettskremte Charlie ut i villmarka, hvor han blir vitne til en grusom oppdagelse.

"Jasper Jones står utenfor vinduet mitt. Jeg vet ikke hvorfor, men han står der. Kanskje han er i vanskeligheter. Kanskje han ikke har andre steder å gå."

Det er en sensommerkveld i 1965. Charlie Bucktin, en forsiktig, bokglad tretten år gammel gutt, skvetter til av innstendig banking på vinduet hans. Gjesten er Jasper Jones, en utstøtt fra gruvebyen Corrigan. Jasper er opprørsk, av halvt hvit, halvt svart og en ensom ulv. For Charlie er han en fjern, farlig og interessant skikkelse. Så når Jasper ber ham om hjelp, sniker Charlie seg ut i natten sammen med ham, vettskremt, men forferdelig oppsatt på å kunne imponere.

Jasper tar han med seg til en hemmelig lysning i villmarken, og det er her Charlie blir vitne til Jaspers grusomme oppdagelse. I den dirrende sommeren, hvor alt forandres, lærer Charlie å skille sannheten fra myten, og hvorfor hvite løgner bukter seg som en forbannelse; hvorfor sannhetens kjerne er så vanskelig å forstå, og enda vanskeligere å holde hemmelig.

Utgivelsesår 2010

ISBN13 9788202326845

EAN 9788202326845

Omtalt tid 1960-1969

Omtalt sted Australia

Denne boka er fantastisk. Den har en liten smak av krim i seg, men jeg vil likevel kalle den en spenningsbok. Handlinga kommer stadig med nye vendinger, og karakterene i boka snakker og tenker på en veldig realistisk måte. På tross av alle nye saker og ting som blir dratt inn i handlinga, klarer forfatteren å samle sammen alle trådene til slutt. Boka virker gjennomtenkt, og er spennende og morsom å lese.

Jasper Jones står utafor vinduet mitt. Jeg vet ikke hvorfor han står der. Kanskje han er i vanskeligheter. Kanskje han ikke har andre steder å gå.

Unnskyld er når gode mennesker har det vondt.

"Du er en veldig merkelig liten mann."
"Feil. Jeg er nærmest visjonær. Jeg har så mange fjær i capsen at jeg praktisk talt er indianerhøvding."

Fy faen! Det er ingen som regisserer dette idiotiske skuespillet. Det kan det umulig være. Hvis noen gjør det, så er han en større sadistisk drittsekk enn de gir ham æren for.

Det er det om er fordelen med å ikke ha noe å tape. Det æ'kke no' vits i å sette seg ned å sutre. Og hvis detta er alt du trur på, å værra her og nå, så er'u ikke truandes tell å kaste bort noe av det, er du vel?

Følger trenden og lager liste

• "Kong Steve og de hjemløse hjerters blues" av Thomas Fröhling
  • "Pesten - the young world" av Chris Weitz